ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Jag vet inte hur många som har missat det men Google slog på trumman och lanserade nyligen ett nytt programmeringsspråk, Go.
Vad tycker ni om det? Vad tror ni om det?
När jag tittade närmare på det så blev jag ganska besviken. Tycker det är ett steg tillbaka i utvecklingen. De återinför bl.a. pekarproblematiken mm. Jag tror aldrig det kommer att slå utanför Google. Inte mycket nyskapande med det språket.
http://www.idg.se/2.1085/1.268484/har-ar-googles-nya-programmeringssprak
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ett steg tillbaka i utvecklingen? Då har du missat en hel del. Go har en del vassa features, som inbyggt stöd för concurrency (vad heter det på svenska?), multipla returvärden, nytänkade kring kontrollstrukturer (nya for-satsen och switch utan break), Garbage Collector, bl.a. Dom har tänkt till på vissa delar, men det är ju fortfarande i lindan. Dynamisk typning med :=-operatorn är något som många prisar, dock har jag ännu inte bestämt mig om jag gillar dynamisk typning ('var' i C# t.ex.).
Jag har inte hunnit kolla alltför noga på det, vid första anblick kändes det som Yet Another C Language - men läste man lite till finns det finesser under huven. Framförallt är det ju blixtrande snabbt! Räcker med att titta på Rob Pikes introduktion för att se det. Däremot kommer jag antagligen inte att använda det mycket alls, för att inte säga "inte alls" (allt kan ju ändras), då jag inte har behovet av Go som utvecklingsspråk (och inte heller tiden till att leka med det just nu).
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
SPiN skrev:
Dynamisk typning med :=-operatorn är något som många prisar, dock har jag ännu inte bestämt mig om jag gillar dynamisk typning ('var' i C# t.ex.).
Det är inte dynamisk typning, det är typinferens. Stor skillnad :) Du har fortfarande statisk typning (kompilatorn hittar fel etc) men du behöver inte skriva typnamnet själv.
Vad gäller Go tycker jag att de har gjort många bra beslut (framför allt vad gäller typning och concurrency), men det är väl inte något himlastormande nytt. Vore kul att jobba med en vända dock för att skaffa sig en mer nyanserad bild :)