webForumDet fria alternativet

Vilket kodspråk använder man sig av här?

Programmering

7 svar · 1 115 visningar · startad av Hansen88a

Medlem sedan aug. 200849 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag är ute efter ett program liknande det man bla. har i receptioner och gym. Alltså en dator med touchscreen, så har man ett program där man enkelt kan navigera sig i menyerna via enkla fingertryck. Programmet skall egentligen bara visa bilder, fakta samt statistik.

Svårt att förklara, men om du förstod vad jag menade.
Vilket språk utvecklar man denna typen av program med?

MVH
Hansen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Låter som helt vanliga program med touchscreen skärmar, det kan vara vanliga windowsprogram. Bara det att dom är mer anpassade för touchscreen arbete.. håller på med sådant på mitt jobb just nu :)

Medlem sedan aug. 200849 inlägg

Låter som helt vanliga program med touchscreen skärmar, det kan vara vanliga windowsprogram. Bara det att dom är mer anpassade för touchscreen arbete.. håller på med sådant på mitt jobb just nu

Jo tycker också det! Men jag undrar vad är det för språk dom använder för att koda sådant?

Ska nämligen söka en programmera som kan utveckla detta programmet, men behöver veta vilken typ av programmerare/vilket språk han ska kunna!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det beror på vad för underliggande operativsystem det ska köra på. I Windows skulle C# fungera bra, under GNU/Linux skulle det kunna skrivas i C++ mot Gtk+ eller mot Qt. Även Python kan åstadkomma ganska söta saker, likaså Java. Både Java och Python fungerar över multipla plattformar - då även Mac.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Som Nickemannen säger kan man använda i princip vilket/vilken språk/miljö som helst. Det som spelar roll är hur applikationen är anpassad för touchscreen, t ex större knappar än vanligt osv...

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Eftersom jag är Windows (.NET utvecklare) så hade jag valt .NET Windows Presentation Foundation eftersom jag anser att det är enklare att utveckla färglada och anpassade applikationer för touchscreens.
Och vad jag har fattat det som från dom på jobbet skall de touchscreendatorer som kommer nu förtiden inte ha några alls problem att klara av att köra senaste versionen av .net 3.5 med WPF prestandamässigt

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

vad du skriver programmet i är ju inte så viktigt

En toutchscrean är ju bara en skärm med inbygd mus i prinsip

bara gör tydliga knappar o inte för små så fingrarna träffar fel typ

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)