webForumDet fria alternativet

Varför använda Bazaar?

Programmering

9 svar · 926 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Har precis startat igång ett open source projekt och just nu kör vi SVN. Men jag är lite nyfiken på Bazaar och försöker motivera ett byte för att stilla min nyfikenhet. Vi är två stycken committers inledningsvis. Idag använder vi främst verktygen Eclipse / Subversion / Trac. Jag vet att Bazaar har plugin för Eclipse och att det även finns en Bazaar viewer för Trac.

Men vad skulle Bazaar ge oss för nytta som inte Subversion gör idag? Jag har lite svårt att förstå deras decentraliserade vision.

Finns det över huvud taget någon här på wF som dagligen använder Bazaar? För egentligen är jag nog mest intresserad av att höra från någon som använder Bazaar, hur ni upplever det och vilka fördelar ni ser.

Igårkväll testade jag både Trac-pluginen och Eclipse-pluginen. Trac-biten va lite knepig att få till och när det väl gick att browsa koden så upplevde jag det inte som helst klockrent trots allt. I Timeline:en så dök det upp null-referenser efter commits bl.a.

Eclipse-pluginen va ännu värre. Iofs enkelt att installera men jag tyckte inte riktigt det fungerade helt bra. När jag försökte push:a en lokalt skapad branch till det centrala repositoryt så skrev jag först i fel URI vilket resulterade i kryptiska felmeddelanden som jag inte lyckades tolka. Det va först när jag körde samma kommando i ett terminalfönster som jag insåg vad som va fel.

Dessutom hittar jag inget sätt att, från ett helt tomt workspace i Eclipse, köra en pull på en branch (Eclipse-projekt). Det gör man ju normalt i SVN via SVN Repository Explorer men någon motsvarande för bzr finns inte (än).

Jag tror vi behåller SVN i först hand och kanske kör bazaar lite på sidan om när man vill testa/leka. Än så länge verkar inte verktygen (främst eclipse-pluginen) vara tillräckligt mogna.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har inte tittat på Bazaar över huvud taget, men jag bytte ut SVN mot Git för något år sedan och efter lite förvirring i början har jag blivit riktigt nöjd nu och byter helst inte tillbaka.

Är det något speciellt som gör att du väljer git framför svn?
Vad skapade förvirring?

Förvirringen orsakades av att jag var van vid att ha ett centralt repository, Git behöver man ju inte använda på det sättet. Men det ordnade sig ganska kvickt. Med hjälp av gitosis eller github.com kan man få samma funktionalitet som i svn plus alla fördelar med Git.

http://sv.whygitisbetterthanx.com/

Hur har du installerat Git på Mac? MacPorts?

Japp, MacPorts verkar vara enklaste sättet att installera Git på Mac OS X.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

När vi bytte till bzr var vi främst ute efter enklare branchhantering och mergening, med en klient om funkar cross platform.
Git är bra på linux, funkar på mac, inte lika tillfredställnade på windows
Vi tittade även på darcs, skrivet i haskell och har överlägsen mergening/branching/patchning. Den har dock lite skalnings/stabiltetsproblem. Den faller också på cygwinkravet för windows.

Jag och min kollega använder alltså bzr på jobbet. Han på windows och jag på linux, jag har även ett repo på min mac. Vi arbetar oftast parallellt på samma projekt, ibland kommer någon som vill bidraga. Vi har ett centralt repository där vi har den senaste stabila, några dev-branchar, och en någorlunda uppdaterat working branch (det som brukar kallas trunk i svn). Vi brukar pusha, mergea och pulla till varandras repositories. Det är guld värt när man ska göra ett snabbt test eller buggfix samtidigt som den andra jobbar på samma kodbas fast med en annan del. Jag agerar gatekeeper; mergear kod till releaser och sköter alla centrala commits.

Bazaar har underlättat vårat arbete och gör det lättare för andra att bidraga och deltaga.

colione skrev:

När vi bytte till bzr var vi främst ute efter enklare branchhantering och mergening, med en klient om funkar cross platform.
Git är bra på linux, funkar på mac, inte lika tillfredställnade på windows
Vi tittade även på darcs, skrivet i haskell och har överlägsen mergening/branching/patchning. Den har dock lite skalnings/stabiltetsproblem. Den faller också på cygwinkravet för windows.

Jag och min kollega använder alltså bzr på jobbet. Han på windows och jag på linux, jag har även ett repo på min mac. Vi arbetar oftast parallellt på samma projekt, ibland kommer någon som vill bidraga. Vi har ett centralt repository där vi har den senaste stabila, några dev-branchar, och en någorlunda uppdaterat working branch (det som brukar kallas trunk i svn). Vi brukar pusha, mergea och pulla till varandras repositories. Det är guld värt när man ska göra ett snabbt test eller buggfix samtidigt som den andra jobbar på samma kodbas fast med en annan del. Jag agerar gatekeeper; mergear kod till releaser och sköter alla centrala commits.

Bazaar har underlättat vårat arbete och gör det lättare för andra att bidraga och deltaga.

Tack! (y)
Använder ni bzr direkt i terminalfönstret eller via någon form av GUI?

Verkligen intressant att höra hur ni använder ett distributerat vcs/scm! Att git saknar officiell release till såväl Mac som Windows får mig att tveka på just git. Och just nu står Bazaar och faller på dess Eclipse plugin.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag använder det i terminalen, men så gör jag större delen av min utveckling i VIM. Han använder tortoisebzr.

Jag vet att mercurial har eclipse plugin och är cross platform. Ni kan ju kasta ett öga på det.
http://www.selenic.com/mercurial/wiki/

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)