webForumDet fria alternativet

Verktyg för UML-modellering och andra typ av diagram

Programmering

6 svar · 734 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag är på jakt efter något bra open source-verktyg (åtminstone gratis) för att skapa olika typer av diagram. Typ som denna. Gärna ett program som klarar av enklare UML också och som skapar tilltalande diagram rent utseendemässigt då de ska publiceras på nätet.

Vad använder ni för verktyg? Är det bara kommersiella produkter? På Saab kör vi Enterprise Architect just nu men då går fetbort i det här fallet eftersom det kostar.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Google säger 404 om din länk.

Vad har Google med ett eventuellt 404 att göra?
Anywho, works for me men jag tänkte på bilden här: http://coderthoughts.blogspot.com/2007/11/osgi-services-for-dynamic-applications.html

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

"Google Error" Står det som rubrik på sidan.

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

http://staruml.sourceforge.net/en/ kanske kan vara ett alternativ

Ser inte så tokigt ut. Lite synd att det bara rullar i Windows dock men jag ska helt klart testa det!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag har letat efter modelleringsprogram till GNU/Linux, som är fri mjukvara, i ett par år - men har inte hittat något som är värt att ödsla tid på. Tyvärr verkar det inte finnas några fullgoda alternativ till de Windows-program som finns på marknaden. Vill du sedan ha snygga GUI:n och tilltalande diagram att exportera är du verkligen ute på hal is! Ett par som jag har provat finns recenserade här (gammal artikel, dock). Sen finns också Umbrello som körs på KDE. Den har jag inte använt mycket alls, då jag föredrar att sitta i Gnome eller någon lättare desktopmiljö.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)