webForumDet fria alternativet

Streckkoder - öppna dörr?

37 svar · 5 564 visningar · startad av clacke

clackeMedlem sedan feb. 2003234 inlägg

Jag har en tabell med användaruppgifter.
Utifrån den vill jag skriva ut etiketter med streckkod på.
Användaren får ett kort med etiketten-hans unika streckkod.
Därefter ska han kunna dra den i en läsare vid en dörr, och då ska dörren öppnas.
Finns det någon som gjort detta innan?
Finns det någon som kan - vill göra en sådan lösning?
Vad behövs och var hittar man det?
Tack på förhand.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

på frågan om det finns någon som gjort nåt liknande innan så är väl svaret rätt uppenbart,
passerkort kallas det visst ;)
(dock så har detta rätt lite koppling till asp)

Skulle det funka lika bra med vanliga magnetkort?
den vanligaste "dörröppnar-lådan" är ju sådana med magnetkortsläsare.

men även en lösning med streckkodsläsare som är kopplad till dörrlåset borde ju gå att uppbringa.

Skall systemet kolla i din tabell huruvida den som försöker passera dörren har rätt att göra det?

chansen är rätt stor att det finns färdiga system för exakt detta

Japp det är klart det finns det, men jag vill inte betala mellan 25 - 70 tusen för programmet plus att varje kort kostar mellan 25-45 kr styck! När användarantalet i dbn kan vara 2000-10 000st. Därför ville jag ha en billig lösning, där man kan skriva ut etiketter istället för 1kr styck.

Ja systemet ska kolla att användaren finns i min db.

Och frågan var inte om det finns färdiga att köpa för dyra pengar, utan om någon här har gjort det!

misstänkte att det var ekonomin som bromsade ;)

Men du kommer ju ändå att behöva köpa in en streckkod-läsare som klarar att skicka inläst kod till systemet och sen styra ett dörrlås

Så det systemet skall klara är med andra ord
Skapa "passerkort" för ny person
kontrollera att passerkortet är OK+öppna dörr

Detta har fortfarande väldigt lite med webbutveckling att göra ;)

Ja passersystem är dyra saker!
Ja ett dörrlås måste ju finnas givetvis.
Resten helt rätt!

Anledningen till att de är dyra är säkert att de är rätt avancerade ;)
det räcker ju som sagt inte med asp, frågan är om du ens behöver NÅNTING i asp

systemet måste ju kommunicera med "kodlåset" på något sätt och att göra detta i asp går säkert, men torde vara betydligt enklare i något annat språk, tex c++ eller för att få till ett webb-baserat GUI, asp.net

Ja om man bortser från att detta är skrivet i asp forumet, så kvarstår min fråga om någon som kan något om streckkoder kan hjälpa till, dvs någon som jobbat med det förut!
För att gissa, det kan jag göra själv! ;-)

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Jag har byggt en applikation där kunden ville ha streckkod längst ner på en utskrift.
Nu finns det ju många typer av streckkoder och jag vet inte vilken typ att streckkod som du ska ha, men i mitt fall så var det en nummerserie som skulle omvandlas till streckkod så applikationen skapade en bild med en code39 barcode font.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag har arbetat med streckkodsläsare från SICK som vi använde för att läsa ordernummer i en robotcell som vi byggde för ett par år sedan. Att kommunicera med en streckkodsläsare är inte krångligt alls. Normalt är att man kopplar dom t.ex. via RS232 och du kan få dem att spotta ur text till stdin om du nu vill det.

Eftersom du har en databas så antar jag att du har en dator i närheten av dörren och då är det ju lämpligt att du gör ett program som väntar på input från streckkodsläsaren, gör en sökning i databasen och kolla om streckkoden finns. Om den finns så måste du på ett eller annat sätt styra ut ström till ett relä så låskolven öppnar sig (under ett par sekunders tid för att sedan stänga igen.)

Rent generellt kan jag hålla med rhdf, det är inte direkt en optimal lösning men om du gillar att mixtra själv så är det säkerligen ett roligt litet projekt!

Har du funderat på ett kodlås istället? Det borde finnas för ett par tusenlappar.

Pedda, bra, code39-omvandlar den bara siffror? I så fall kan man ju ifrån ett sessionid skapa streckkoden!? Finns code39 att ladda ner eller bara att köpa? Kan jag installera fonten på min server eller måste den finnas på klienten för att det ska funka?

Phorpher - ja det är ungefär så det måste funka.
Självklart är det inte det bästa, men för att det ska bli så billigt för mina kunder som möjligt så måste jag försöka hitta en billig lösning - annars hade jag köpt en färdig lösning på en gång.
Kådlås funkar inte eftersom jag måste kolla om användaren finns i dbn.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

code39 har jag för mig bara är siffror.
http://en.wikipedia.org/wiki/Barcode#Types_of_barcodes
Jag laddade ner en gratis font, tror att det var den här: http://www.idautomation.com/fonts/free/
Fonten måste finnas på servern som genererar bilden.

bara för ordningens skull, borde inte denna fråga flyttas till nån annan kategori?

som jag ser det så är det här systemet uppdelat i 2 delar
1
en del som sköter administrationen och skapandet av "passerkort", denna kan ju visserligen vara byggd i asp, men det känns ändå som att man borde bygga det med nånting annat eftersom det faktiskt inte är en renodlad webbapplikation

2
en del som sköter kontrollen/kommunikationen med dörrlåset
att lösa detta med asp/vbScript är ju nånting jag inte ens tror är möjligt utan att bli galen på kuppen

Fick tag på ett code39 true type, så första delen är avklarad.
Nu får jag kolla om det finns någon streckkodsläsare som kan öppna en dörr!
Tack Pedda!

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Streckkodsläsaren skickar det den läser till en dator. Sen är det datorns sak att hantera den informationen och öppna dörrar, spola toaletter eller vad som helst som ska göras.

Du behöver något som tar emot en signal från datorn och omvandlar det till elektriskt arbete. Ex genom att aktivera ett magnetrelä som låser upp dörren.

Om du tittar på Elfa så ska du se att dom säkert har vad du behöver.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Flyttas från ASP

Tack drew, ska ringa dom imorron.!

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Bortsett från det så är streckkoder bland det enklaste som finns att kopiera / förfalska. Att bara lita till en streckkod för att låsa upp en dörr skulle jag knappt våga ha till soprummet ens.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

När det gäller att öppna en dörr, finns det många olika bärare som skulle kunna fungera som nyckel. Det vanligaste förr var Kort med magnetremsa, 3 olika spår. Så finns det chip och numera är RFID det som är säkrast och kanske billigast. Streckkod har inget skydd alls i sig inte ens de tredimensionella.
Vad man behöver är en läsare, magnetremsa, chip, RFID eller scanner för streckkod. Alla genererar en RS232 ström av data. Denna kollas mot en databas som ser om det är rätt id för rätt plats och tid på dygnet. Då sänds en signal till ett magnetlås på dörren.
Man kan komma billigt undan med en Arduino och RFID läsare. RFID chip bör man kunna komma över för under en tia.
Om man använder en streckkodsscanner kan man ställa in den för EAN, Code39 som är en Alfanumerisk eller 2/5 som finns på våra körkort. Där har du en "gratis" bärare.
Så för att hjälpa dig vidare på tarven kanske du skall beskriva händelseförloppet bättre!
PS På mina senaste F1 biljetter är det RFID inbakat och man registrera varje In och Ut från en läktaresektion tex.
Och jag har byggt passagekontrollsystem!
Om man vill komma

Hej Lasp, kanon att du byggt sådant förut!
Ja streckkod ska man väl inte använda, det behöver ju vara säkert givetvis.

Om vi kollar på Arduino och RFID läsare - vad kostar det -ungefär?
RFID chip för en tia låter bra. Är det ett plastkort med ett chip bara?

Det jag har är följande:
Programmerar i asp, har en dedikerad server med en Mysql databas.

Har gjort ett program (allt ligger online för mina kunder, dom har inget lokalt) där det kan finnas mellan 2000-10 000 användare i databasen.

1. Dessa kan få ett eget kort med RFID chip.
2. Med dessa kort ska dom kunna öppna en dörr om dom finns i min databas.(kanske man kollar om deras medlemskort är giltigt också)
3. När dom drar kortet i läsaren, vill jag att en webbsida i mitt adminverktyg visar vem som precis har dragit sitt kort. (Har en sida som visar all info om användaren).
4. En logg fil vore ju bra med historik.
5. Vad mer behöver jag tänka på tycker du?

Har du tid och om du vill hjälpa mig genom hela vägen så vore jag mycket tacksam.
Tack på förhand!

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)