webForumDet fria alternativet

Namnstandard för konfigurationsfiler

Programmering

4 svar · 859 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Hej och hå

Jag kom att tänka på en grej jag fick höra på mitt förra jobb, att jag var aningen överambitiös (läs. verbose) med mitt sätt att namnge nyklar i konfigurationsfiler. Jag håller delvis med men samtidigt gillar jag att ha det organiserat med ett namespace-tänk bakom, även om det inte är perfekt. :)

Det jag syftar på är te.x. appSettings i .NET eller .properties-filer som ofta används inom Java.

Exempel:

[module].[component].[property].[key]=[value]

vilket skulle kunna översättas till

cms.userhandler.username.maxlength=100

eller

<add key="cms.userhandler.username.maxlength" value="100" />

Inte det bästa exemplet men ni fattar poängen hoppas jag. Det hade lika bra kunnat vara ett XML-träd men jag tycker att mitt exempel gör sig bättre såhär, och så återspeglar det min verklighet bättre. :)

Finns det några smarta tips för hur man hanterar sina inställningar på bästa sätt? Hur gör ni?

Hepp. :l

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag håller med, kör på det namespace+klassnamn där den används, sen har jag en helper class som tar in typen och namnet på settingen, så att jag ifrån klassen den används anropar typ reader.GetValueOrDefault<string, MINTYP>("Schema", "Default-värde om den inte hittas")

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

I .NET kan du ju ha sektioner i config filen, det hade jag kört på, en sektion per modul och sedan key lr ngt.

Nickemannen skrev:

I .NET kan du ju ha sektioner i config filen, det hade jag kört på, en sektion per modul och sedan key lr ngt.

Jasså? Det låter mycket trevligt. :D

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)