webForumDet fria alternativet

Rankingalgoritm

4 svar · 476 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Jag är ute efter en bra algoritm för att beräkna ranking.

Matcher spelas 1 mot 1. Om en person A med lägre ranking vinner över en person B med högre ranking så ska A få mer poäng än vad B hade fått vid omvänt resultat.
Eller enklare: Man belönas mer om man vinner över en person med högre ranking.
Den poäng som adderas till vinnaren ska vara lika stor som poängen som dras av från förloraren.

Ju större skillnad mellan spelarna desto mer "poäng" delas ut.

Dessutom skulle jag vilja få in i beräkningen hur pass stor vinsten var. Matcher spelas; först till 10. Så en vinst 10-0 skulle få en större positiv effekt på rankingen än en vinst på 10-9.

Nya spelare får väl antagligen kliva in på en standardranking antar jag. Summan av allas rankingpoäng borde väl vara konstant, eller?

Finns det någon sådan beräkning redan färdig att använda sig av? Det används ju lite här och var redan.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

Underbart, ska titta igenom länken!

Nu har jag gått igenom ELO-algoritmen och den kommer att passa helt utmärkt. Tackar!

Om K varierar beroende på spelarens nuvarande rating (som det skrivs om på Wikipedia) så kommer summan av allas rating inte att vara konstant.
Säg att en spelare A använder ett K på 24 (p.g.a. sin rating) och motståndare B använder ett K på 32 (p.g.a. sin rating). Om A vinner över B så kommer inte samma summa dras från B som läggs till hos A. Således blir inte summan av den samlade ratingen vara konstant. Är detta helt i sin ordning? (Om man använder sig av ett varierande K)

Genererad på 390 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb