webForumDet fria alternativet

programmera för Windows Mobile

10 svar · 851 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej,

Om man vill börja programmera för Windows Mobile, vad behöver man då? Behöver man betala något för ett SDK? Behöver man betala för Visual Stuidos, eller kan man använda något annat som är gratis?

Mvh Erik

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Om du är student så får du tillgång till lite olika program från microsoft via deras Dreamspark https://downloads.channel8.msdn.com/ bl.a. Visual Studio.

Ok tackar för det! Om man inte är student, måste man då köpa något? Och måste man beala för SDK/API?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Du kan ju köra .NET då är det ju

.NET CE

Jag har ingen koll på detta så ursäkta om frågan verkar idiotisk men:

Är NET.CE ett alternativ till Visual Studios? Är .NET CE gratis?

cokMedlem sedan dec. 2005664 inlägg

eriks skrev:

Jag har ingen koll på detta så ursäkta om frågan verkar idiotisk men:

Är NET.CE ett alternativ till Visual Studios? Är .NET CE gratis?

.NET CE är ett ramverk som du kör i Visual Studio, precis som .Net 1.0, .Net 2.0 .Net 3.5 etc.

Sen finns det olika sdk för olika emulatorer...

Jag måste tyvärr fortfarande säga att jag inte förstår. Visual Studios är väl en emulator? Och kanjag tolka det sista "Sen finns det olika sdk för olika emulatorer..." som att det finns gratis emulatorer om man vill utveckla till Windows Mobile?

Visual Stuido är en IDE ett program (IDE), för att utveckla programvara/web lösningar i olika språk. Visual Studio använder sig utav olika frame work för denna utvecklinng.

Ska du utveckla mot Windows mobile används .NET CE, ska du utveckla program till din pc. Ska du utveckla en web lösning använder du ASP.NET. SDK och emulator kommer med i Visualstudio/.NET CE.

Så, har du Visual Studio är det gratis.

Ok, då börjar det reda upp sig lite i mitt huvud :)

Så jag ska alltså köra .NET CE i Visual Studio, och jag måste betala för Visual Studio (om jag inte är student). Finns det något gratis/budget-alternativ till Visual Studio?

Jag vet inte hur det är med Visual Studio Express, om du kan använda .NET CE i den men det borde du.

Express är ju gratis i sig.

Tackar för det, ska kolla om det fungerar!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)