webForumDet fria alternativet

Riktlinjer för enhetstest av en simpel insertmetod?

Programmering

2 svar · 580 visningar · startad av Lukaspojken

Medlem sedan maj 20011 312 inlägg
Frågan#1

Jag har mer och mer blivit intresserad av det här med Test Driven Development men jag har ännu inte kommit till den punkten där jag testat det. Men det känns som att det finns en del bra saker att hämta från TDD. Jag gillar konceptet med att skapa automatiserade tester och byggen. Jag fick för någon dag sedan ett mail ifrån en mailinglista där man bla sade något i stil med: "Varför ska slutanvändaren eller testaren hitta felen i det utvecklaren gjort? Utvecklaren kan hitta dessa fel i vissa fall snabbare och effektivare.". Det ligger en del i det. Nog om det...

Anledningen för att jag skriver detta inlägg är för att jag skulle gärna vilja få lite konkreta exempel på hur man skriver sina tester. Alla exempel jag fått på olika seminarium om TDD är hur man tex validerar en simpel multiplikationsmetod eller något liknande. Ett sådant test är inte svårt att skriva.

Det finns mängder med olika tester som jag gärna skulle vilja diskutera, just för att få fram goda riktlinjer för hur testerna bör skrivas. Men för att avgränsa diskussionen en aning så tänkte jag att vi kan börja med att diskutera hur ett bra enhetstest för en simpel insertmetod skulle kunna se ut. Jag är medveten om att hur testet ser ut skiljer sig från projekt till projekt men om man ska göra ett enhetstest på en klassisk insertmetod. Hur gör man det på ett bra sätt?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Hur långt ska du gå? Är du mer ute efter funktionstest som testar hela vägen genom lagrena för att till slut sätta in något i en databas. Använder du ett mock-ramverk, eller föredrar du Stubs? Enhetstest är atomära, funktionstest inte. Ett bra boktips är Test Driven Development av Kent Beck

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Kan också rekommendera Kent Beck's bok! En riktigt bra grundläggande läsning finns här http://codebetter.com/blogs/jeremy.miller/archive/2005/10/12/133017.aspx tycker det summerar vart man ska börja.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)