GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Sitter för närvarande och skriver en kravspecifikation på ett program som jag ska ta fram. Jag vill att applikationen ska fungera på åtminstone Windows och Mac OS (men gärna Linux också). Om vi utgår från att Windows och Mac är de enda egentliga kraven, vilka språkalternativ har jag att välja på då? Gärna med lite för- och nackdelar för respektive språk.
Ett krav på applikationen är ett ordentligt och snyggt grafiskt användargränssnitt.
Jag hade gärna skrivit det i Cocoa för Mac men då får jag väl direkt problem att köra applikationen på Windows förmodar jag?
Java - Det första alternativet som dyker upp. Jag tänker främst på fula användargränssnitt men det kanske finns bra gui-verktyg nu för tiden även för Java?
Python - Ett språk som jag personligen gillar och det finns rätt många olika gui-verktyg att välja mellan.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Kan detta vara en bit på vägen?
http://www.gtk.org/ Själv tacksam för synpunkter.
Gein skrev:
Java - Det första alternativet som dyker upp. Jag tänker främst på fula användargränssnitt men det kanske finns bra gui-verktyg nu för tiden även för Java?
Fula användargränssnitt?!
Du bygger din applikation i Java på Eclipse Rich Client Platform, användargränssnittet blir precis lika snyggt eller fult som du skulle kunna få till det med någon annan teknik. Användaren kan inte se skillnad på ett native-program och ett Java-program som är byggt på RCP och som använder SWT.
Jag har inte stött på någon bättre teknik för att skriva plattformsoberoende klientapplikationer.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
sgtpepper skrev:
Fula användargränssnitt?!
Du bygger din applikation i Java på Eclipse Rich Client Platform, användargränssnittet blir precis lika snyggt eller fult som du skulle kunna få till det med någon annan teknik. Användaren kan inte se skillnad på ett native-program och ett Java-program som är byggt på RCP och som använder SWT.
Jag har inte stött på någon bättre teknik för att skriva plattformsoberoende klientapplikationer.
Jag kanske tänker på Swing när jag tänker fula användargränssnitt?
RCP verkar intressant, hur svårt/lätt är det att använda?
Måste jag paketera mitt program i två olika paket, ett för Window och ett för Mac, för respektive "look"?
Gein skrev:
Jag kanske tänker på Swing när jag tänker fula användargränssnitt?
Jag vet inte vad du tänker på :)? AWT kanske, sådana applikationer var/är oftast rätt tråkiga och fula, eftersom AWT använder minsta gemensamma nämnaren mellan de olika plattformarna, så att säga, vilket innebär att gränssnitten inte kan bli så särskilt roliga.
Swinggränssnitt kan vara snygga men lider av (i min mening) en jobbig och överdrivet komplex programmeringsmodell och är ofta ganska långsamma eftersom man inte använder det underliggande operativsystemets grafiska komponenter. Det är dock antagligen det mest plattformsoberoende sättet att bygga en klientapplikation, så är plattformsoberoendet det allra viktigaste så bör man åtminstone kolla närmre på Java + Swing.
RCP verkar intressant, hur svårt/lätt är det att använda?
I ärlighetens namn så jobbar jag nästan uteslutande (än så länge åtminstone) med serverapplikationer, så jag har bara lekt lite med Eclipse-utveckling och RCP vid sidan av, men jag skulle säga att det inte är särskilt komplicerat, om man är en hyffsat stabil programmerare.
Måste jag paketera mitt program i två olika paket, ett för Window och ett för Mac, för respektive "look"?
SWT, som är det grafiska komponent-bibliotek (widgets) som man använder i Eclipse RCP-applikationer använder det underliggande operativsystemets komponenter och kräver därför en lib-fil för varje plattform, hur man paketerar det beror nog lite på, eftersom det bara är vissa plattformsspecifika delar som skiljer sig (native libs och eventuellt startprogram för att starta appen) så kan man ju paketera allt i ett gemensamt paket, skulle jag tro.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Spännande! Det lutar mest åt Java just nu. Jag ska ta mig en noggrannare titt på RCP, har du några tutorials/kom igång-guider (utöver de som finns på sidan du länkade till) så får du gärna dela med dig.
red/ Det var säkert AWT jag hade i huvudet.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Bra tips, ska kika på det jag med nästa gång jag hackar ihop ett GUI (y)
Gein skrev:
Jag kan rekommendera boken Eclipse Rich Client Platform: Designing, Coding, and Packaging Java Applications (ISBN 0321334612). En mycket bra kom-igång-bok.
Så det blev Java och Eclipse RCP för ditt projekt? Kul!
sgtpepper skrev:
Så det blev Java och Eclipse RCP för ditt projekt? Kul!
Det lustiga är att, iom mitt jobbyte i februari, så har jag av en händelse faktiskt kodat lite Eclipse RCP i jobbet (inte mycket men en enklare hjälp-applikation blev det). Beslutet känns helrätt. Nu ska jag bara komma till skott och börja modellera projektet innan jag kan sätta igång.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg ... och nu har jag även gått kursen Basic RCP! Jag är helt såld på Eclipse RCP :)