Har sett många prata om det. Varje gång höjer jag på ögonbrynet och kliar skallen och funderar vad är det egentligen?
Kan inte så många häftiga uttryck, så kan någon tala om för mig vad det är? :q
Programmeringur Programmering - Övrigt
13 svar · 1 135 visningar · startad av Fredde Mannen
Har sett många prata om det. Varje gång höjer jag på ögonbrynet och kliar skallen och funderar vad är det egentligen?
Kan inte så många häftiga uttryck, så kan någon tala om för mig vad det är? :q
LazyLoad är att du hämtar datan vid det tillfälle som du behöver den.
Säg att du hämtar hem alla kunder i en databas, till alla kunder finns det orders, till alla orders finns det orderrader, på alla orderrader finns det produkter.
Allt detta har du definerat upp en ett object för dina kunder, men om du skulle hämta alla denna data på en gång, skulle det ta flera minuter för dig att hämta all information, så därför så hämtar du bara alla kunder, när du sedan valt en kund och vill visa den, så hämtas dina orders för den kunden, om det är så att du vill veta mer om en order så hämtas alla orderrader för denna order osv osv.
Helt enkelt så hämtas inte datan förren du efterfrågar den, det finns för och nackdelar med det i olika scenarion, men generellt kan man säga ju mer data desto större vinst med LazyLoading...
- M
Gladh beskriver Lazy load. Lacy load däremot är när man kommenterar koden med hjälp av spetsbroderier.
Okei.. så det finns två Lacy/Lazy Loading.. :l
1. Lazy Load
"Hämta datan när man efterfrågar den"
2. Lacy Load
"Kommentera kod med spetsbroderier"
Okei, då vet jag! :D
Tackar och bockar.
emisson skrev:
Lacy load däremot är när man kommenterar koden med hjälp av spetsbroderier.
Tänk vad du kan! Alltid lär man sig något nytt :)
- M
Får jag fråga vad "kommenterar koden med spetsbroderier" innebär? Överambitiös dokumentation? Kommentarer med speciella tecken? :q
OveRRidE skrev:
Får jag fråga vad "kommenterar koden med spetsbroderier" innebär? Överambitiös dokumentation? Kommentarer med speciella tecken? :q
Jag tror (hoppas) att det är ett skämt. ;)
inspiro skrev:
Jag tror (hoppas) att det är ett skämt. ;)
Hoppas verkligen inte så.. för jag satt den verkligen inte i Cafét.
Lacy loading means that classes are loaded on demand!
http://webster.fh-hagenberg.at/staff/kurschl/DEN5/WS2002/WebSecurity.4.pdf
Lazy loading
"Lazy loading, also known as dynamic function loading, is a mode that allows a developer to specify what components of a program should not be loaded into storage by default when a program is started. Ordinarily, the system loader automatically loads the initial program and all of its dependent components at the same time. In lazy loading, dependents are only loaded as they are specifically requested. Lazy loading can be used to improve the performance of a program if most of the dependent components are never actually used.
A developer can enable lazy loading on a component-by-component basis in both threaded and non-threaded applications. The disadvantage of lazy loading is that if a component calls most of its dependents, every function call to a lazily loaded component requires extra instructions and time. Consequently, if a program can be expected to use most of its dependent components, then lazy loading will probably not improve performance"
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci825078,00.html
Så då tolkar jag det nästan som "spetsbroderier" :p så de betyder då typ samma men, med olika stavningar :q
Inget av dessa två inlägg gav mig ens i närheten av ett svar, så jag försöker väl igen då;
Jag skrev:
http://dictionary.reference.com/search?q=lacy skrev:
lac·y /ˈleɪsi/ [ley-see]
–adjective, lac·i·er, lac·i·est.
of or resembling lace; lacelike: a lacy gown; a lacy leaf.
Lacy loading är alltså precis som lazy loading, med den lilla skillnaden att man döljer tangentbordet med en spetsduk, och därför råkar trycka på "c" istället för "z".
Vad har det med kod att göra?
Lacy Load är ju Lazy Load felstavat, Lacy kanske betyder spetsbrodderi på engelska
Det var ett skämt. Ber om ursäkt för förvirringen och att jag tramsade i en seriös tråd, men Gladh hade ju redan givit det klockrena, korrekta svaret så.... :)
Lace=spets
emission skrev:
Det var ett skämt. Ber om ursäkt för förvirringen och att jag tramsade i en seriös tråd, men Gladh hade ju redan givit det klockrena, korrekta svaret så.... :)
Lace=spets
Doh! :P
Känner mig som Homer nu... helt förvirrad och i behov av en öl..
Lazy load, lacy load same shit, different name.. okei.. tackar och bockar.. :)