webForumDet fria alternativet

Delphi is dead, long live Delphi

7 svar · 614 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Idag var vi på en dragning i Köpenhamn där DavidI och JasonV var på sitt bästa demohumör. :birp
Jag måste nu säga, att det snudd på tjänstefel att inte ladda ner Delphi2006 och ge det ett par timmar av nöje. :q
Kolla ECO och se hur du kan flytta Java kod och testa dbExpress. :e
Varför inte skippa allt bullshit om UML och OOP och få det att fungera i praktiken istället?
Ta dig tid och Solen :e Må lysa på dig! :P :)
Vill ni ha länken är den:
http://www.borland.com/nordic/products/delphi/index.html
Kom gärna med kommentarer. :moose

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Verkar ju kul med c# i något annat än visual studio. Vet du om det finns någon funktion för att konvertera ett projekt från visual studio till delphi 2006?

HardrockerMedlem sedan nov. 2003310 inlägg

Jag hade hoppas på att jag skulle kunna åka ner till Stockholm och se roadshowen där men det sket sig :(
Hade varit roligt att se.

ECO 3 verkar riktigt intressant. Jobbar dagligen med Ecos föregångare BOLD i Delphi 7 och det börjar snart bli dags att uppgradera :) till BDS 2006 .

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Lasp skrev:

Varför inte skippa allt bullshit om UML och OOP och få det att fungera i praktiken istället?
...
Kom gärna med kommentarer.

På vilket sätt är det bullshit att modellera med UML och utveckla objektorienterat? Gör man inte det i Delphi?

Sist jag kikade på den gamla upphottade Pascal-bastarden så var den ju åtminstone delvis objektorienterad vad jag kan minnas, kallade inte Borland Delphis Pascaldialekt för Object Pascal?

Jag har jobbat på massor av projekt där OOP har "fungerat i praktiken".

Yepp, Delphi är Objektorienterad pascal.
ECO är ett utmärkt verktyg för att implementera UML i verkligheten. Förenklat sett är det bara att ta sin UML-klassdiagram och generera databasen och koden för ramverk.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Visst var jag provocerande!
Jag menar att OOP och UML skall vara en integrerad del av verktyget. Vi vill kunna skapa bra och säkra funktionella program.
Jag hoppas bara att det material som man lanserar håller hela vägen. Var mycket besviken på Delphi8 och Delphi2005 som var utslängt på marknaden.
Hoppas uppdelning ger den tillförsikt och framåttänkande som krävs.
Vi får se om det fungerar hela vägen!

Delphi 8 var verkligen ett hafsverk men det brukar så att man ska undvika jämnversioner av Delphi. Varken Delphi 2, 4 eller 6 var nåt att hänga i julgranen. Däremot var Delphi 1, 3, 5 och 7 bra. Sitter fortfarande med Delphi 7 som många andra Delphiutvecklare.
Jag tror mycket på Delphi 2006 då ECO börjar komma upp i samma nivå som BOLD är idag.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hoppas Delphi kommer igen lite, själv älskar jag Delphi...

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)