jaxpaxMedlem sedan aug. 200597 inlägg
Hallå, hallå!
Jag är en ganska flitig besökare hos hotscripts.com där jag försökt finna lämplig tutorial (PHP), men har inte funnit den. Finns det någon av er på detta forum som vet någon PHP-tutorial som beskriver hur man går tillväga när man vill skapa en site där varje "medlem", efter inloggning, enbart har tillgång till sin "egen" sida, där denne "medlem" kan redigera textinnehållet med hjälp av formulär.
Låter kanske lite för preciserat :l men någon kanske har träffat på något liknande i alla fall :OO
lillebrorMedlem sedan apr. 20041 687 inlägg
Jag har gjort ett eget system för detta på http://www.flygfyren.nu (hela sidan baseras på att användare är registrerade). Ibörjan visste jag inte hur jag skulle bära mig åt men ju mer jag lärde mig desto fortare kom jag fram till lösningen för att åstadkomma det du pratar om!
Jag kommer lite översiktligt gå igenom några punkter som du bör fundera över:
* Registrering av användare (om du tänker använda databas)
* Användaren kommer till din sida. Loggar in med genom två formulärfält (username, password).
* Du validerar username, password mot databasens motsvarande fält.
* Validerar dessa två fält så kommer användaren att loggas in. Det absolut enklaste och smidigaste sättet för att hålla reda på en användare är att använda sig av en sessioin ($_SESSION["UserID"]). Detta var ett exempel på hur det kan se ut när du tilldelar en session ett användarID.
* Sedan kan du med hjälp av sessionen prova för varje sida du skapar om användaren är behörig att ta del av sidan eller inte. Detta förutsätter att du har satt en behörighetsnivå på varje sida. Detta kan du göra i en särskild tabell där du har alla dina php-sidor lagrade. Denna tabell kan du både ha för att längre fram skapa en meny samt för att pröva åtkomsten för användare på olika sidor.
Hoppas jag inte rörde det för mycket nu :) Spånade lite fritt ur huvudet!
Du har förstått helt rätt...
Tack - helt klart matnyttiga tips (y) . Bra att spinna vidare på. Ska faktiskt kolla upp ämnet sessioner - kanske faller bitarna på plats då - Tack :)
lillebrorMedlem sedan apr. 20041 687 inlägg
Hör av dig när du kommit en bit på väg och satt dig in i hur sessioner fungerar så kan vi ta detaljer längre fram! ;)
Tackar ödmjukast för den möjligheten :bire