webForumDet fria alternativet

Litet problem om Pascal

4 svar · 415 visningar · startad av fattyman

fattymanMedlem sedan nov. 200530 inlägg

Nu har jag suttit i några dagar och skrivit på min lilla webbläsare som ska vara så enkel som möjligt och jag har hunnit väldigt långt men det är ett fel på Framåt-knappen och Bakåt-knappen som jag ska lösa. Då verkar det som att jag måste använda try och except i min kod. Koden som jag använder är:

try
    WebBrowser1.GoForward;
    Edit1.Text:=(WebBrowser1.LocationURL);
  except
  on E: Exception do
    begin
    ShowMessage('Kan inte gå längre framåt.');
    end;
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har inte provat den där finessen själv, men jag brukar vända mig till DelphiPages för att få hjälp... hittade en alternativ lösning där man går på en händelse i browsern istället:

http://www.delphipages.com/threads/thread.cfm?ID=68243&G=68175

Prövade try och except men det funkar inte. Kollade i felets dialogruta och hittade något som pekade på TOLE eller något sånt.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Pröva Dannys tips istället. Då kommer din browser bete sig som browsers brukar göra; dvs disabla fram- och bakknappar när det inte finns något att gå fram till/backa till. Då behöver du inte ta hand om något exception för just det felet. :)

Dessutom gick det med en try..except-sats! Det var Delphi som reagerade på ett felaktigt sätt. För när jag testade min webbläsare så kom det upp en ruta som jag visste att jag hade skrivit den och då fungerade allting igen. :)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)