webForumDet fria alternativet

Filformat på gifbild?

7 svar · 459 visningar · startad av Travoni

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Vad är det för filformat på en gifbild?
unicode, utf-8, eller något annat?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ehm... du har inte blandat ihop begreppen här!? Gif-bild finns iofs i olika tappningar som t ex Gif89a, men unicode (utf) är väl bara ett sätt att "skriva tecken" i textfiler... mappa tecken... ett textdokument kan ha UTF/Ansikodning däremot, kolla här:
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/unicode.html

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

GIF har mime-typen image/gif, om det var det du var ute efter.

Det jag igentligen menar är att om jag öppnar en bild i ex. anteckningar och sparar om den, så sabbas bilden. Men om jag öppnar den i en lite "bättre" texteditor så sparas den rätt.

Lösningen är att inte öppna bildfiler i program som är avsedda att hantera textfiler ;)

. :) Jo, men jag vill det. Och vad skall jag välja för kodning då?
Jag skall spara en bild ifrån base64-kodning och då måste jag veta i vilket format jag skall spara den...
Jag komme inte titta på bilden i texteditorn. :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Aha. Ska du plocka ut nån textsträng från filen eller? Det är ju nåt sorts binärformat isf. Jag provade att för skojs skulle spara den i olika "textformat" i UltraEdit. Det enda som fungerar (visas som miniatyr i Explorer). Det är "Ansi/Ascii"-kodning.

Eftersom bilder är binära är inte begreppet teckenkodning applicerbart på dem (inte mer applicerbart än "färgrymd" är på textfiler, iaf ;) ). En Base64-dekoder borde bara göra sitt jobb och dumpa ner saker i deras ursprungliga form, men om den verkligen kräver att du säger en kodning, kör som Danny säger på ASCII, eftersom det då inte görs en massa tolkningar...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)