Vad jag skulle behöva hjälp med är väl lite uppmuntran!
Bakgrund:
Har en examen inom IT men inriktade mina studier mot människa - datorinteraktion så programeringskurserna uteblev. Men eftersom jag verkligen vill kunna det här med programmering så har jag nu börjat programmera VB .NET, en teknik som inte verkade allt för svår - om man jämför med andra, hmm...
Införskaffade mig en bok: Börja med Visual Basic .NET (Wrox/Pagina) där man på ett pedagogiskt sätt introduceras i ämnet.
Nutid:
Nu har jag i och försig bara avverkat 250 sidor av 850 men känner - "Hur i helvete ska jag komma ihåg all denna gregiska!" Visst - man känner ibland att; nu fattar jag - men den känslan tappar man ofta redan i nästa kapitel :x .
Frågor till er alla som är i samma situation eller som varit där:
Är denna frustration vanlig?
Kommer det att lossna?
Hur bör jag studera ämnet för att få det att fastna?
Jag har känt detta i vissa mattekurser, men aldrig i programmeringskurser. Anledningen är att jag programmerar mycket på min fritid.
Det du bör göra istället för att sträckläsa boken är att efter varje kapitel försöka gå igenom vad du har lärt dig från kapitlet och använda det. "Learning by doing"! Försök komma på en enkel programidé utifrån dina nya kunskaper, och pröva vingarna lite grann, så kommer lossna lite.
Det brukar finnas ett antal övningar i slutet på varje kapitel vilka kan vara bra att göra för att öva sig.. man lär sig genom rutin.
Boken kan senare användas som uppslagsbok så man behöver inte kunna allting utantill...
Jag brukar använda böker/internet som uppslagsverk altså man håller på med något fasnar och letar upp info som gör att man kommer vidare. Det tycker jag är ett bra sätt att komma in i programmeringsspråket men det har en naktdel för man kanske inte kommer på lösningarna på ett optimalt sätt.
Jag känner absolut igen det du beskriver.
Att enbart sitta vid en bok kommer att ge dig en hel del insikt i om hur programmering över lag fungerar samt språket du studerar, men den specifika informationen som beskrivs kommer inte att fastna i hjärnbarken förräns du omsätter den i praktiken.
"Learning by doing" är det bästa och roligaste sättet att lära sig nya saker. Sen bör man absolut ha en eller flera böcker som referens samt att börja gå igenom för att få en bättre förståelse om vad du verkligen gör när du programmerar och vad som händer.
Hmm, lite svårt att förklara. Men det är min subjektiva åsikt.
Man behöver inte kunna allting utantill. Bara man vet ungefär vad man _kan_ göra, sedan kan man kolla det efteråt i boken, det man behöver däremot är ju praktiskt å kunna i huvudet. En såndär bok ska gås igenom sakta och med mycket praktikt emellan, göra lite småövningar, leka lite, tills det känns som man är redo att gå vidare.
Tack alla, för era goda råd...
Har väl idéer för att plugga in ämnet, som stämmer överens med de tips ni lämnat, men skönast är nog att höra att man inte är ensam om problemet en dag som denna när programmeringen INTE känns speciellt rolig :l
Någon som har koll om det finns bra tutorials inom ämnet? :OO
Det viktiga är inte att ha all fakta i huvudet utan veta var man hämtar den...
Shit! Det var bra skrivet!!! Precis så menade jag. Bara man vet vad som kan åstadkommas ja... det där ska nog in i min citat-lista, är det du själv som har hittat på det? Isåfall citerar jag dig :)
/red: med lite eftertanke kom jag på att jag menade ju också att man vet vad som kan göras. Men det är väl underförstått i citatet...
Shit! Det var bra skrivet!!! Precis så menade jag. Bara man vet vad som kan åstadkommas ja... det där ska nog in i min citat-lista, är det du själv som har hittat på det? Isåfall citerar jag dig :)
/red: med lite eftertanke kom jag på att jag menade ju också att man vet vad som kan göras. Men det är väl underförstått i citatet...
Citera på du. :) Ja det var mitt citat, men jag är nog varken den första eller den sista som säger så... ;)
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9