webForumDet fria alternativet

Certifikat?

3 svar · 599 visningar · startad av Travoni

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Hur funkar detta med certifikat till tex. krypteringsnycklar, krypterade mail, programapplikationer osv.

Jag har aldrig riktigt fått kläm på det.

/Travoni

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Den kryptering som används idag är i princip alltid assymetrisk. Det betyder att olika nycklar används för att kryptera och dekryptera.
En nyckel är ett tal som fungerar som ett slags lösenord, slarvigt uttryckt.
Nycklar till assym,etriska krypton kommer i par. Den ena nyckeln kan utvinnas från den andra, men inte tvärtom. Detta utnyttjar man på två sätt: Dels för att kunna skicka ett meddelande som inte kan läsas av på vägen, och dels för att kunna vara säker på att den som har skickat ett meddelande verkligen är den hon utger sig för att vara.

För att kunna få mail skickade säkert till dig gör du alltså detta: Du skapar två nycklar: En privat, som du håller för dig själv. Och en publik som du utvinner från den privata. (Den privata kan då användas för att dekryptera data som krypterats med den publika, men den privata kan inte fås tillbaka från den publika.) Den publika skickar du till dina vänner. De krypterar sina mail med denna, och skickar till dig. Du behöver din privata nyckel för att dekryptera mailen och se vad som finns i.

Certifikat fungerar precis tvärtom. Du skapar en privat nyckel, sedan framställer du en publik nyckel från denna. Sedan kan du kryptera ett meddelande med din privata nyckel. Då kan alla som har tillgång den publika nyckeln läsa meddelandet. Dock så kan ingen annan skriva ett krypterat meddelande som ser ut som ditt, eftersom du har använt din privata nyckel till detta. Alltså kan man veta säkert att det är du som har skickat meddelandet.

TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Ohh tack, bra beskrivet.
Men om jag vill skapa en nyckel/certifikat till en programapplikation som använder kryptering hur går jag då tillväga?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Vilket program handlar det om? Vad försöker du göra?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)