webForumDet fria alternativet

Delphi: ShellTreeView på Cd-Brännare!?

4 svar · 371 visningar · startad av Danny

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det sista stora problemet på mitt projekt. Jag har en TShellTreeView som inte uppdateras när man kollar kataloger på en CD-Brännare som inte ligger i roten. T ex e:\setup\ funkar bra. Men e:\setup\binary\ går inte! Jag listar filerna på en FileListBox och visar sökvägen också men inget går. För mer information, läs den engelska texten här från min fråga i ett bra forum där jag tyvärr inte fått något svar. Bifogar också ett väldigt enkelt testprojekt, kompilerat också, för att testa med. Använder Delphi 7.

----< klipp >-------------------------------

I have a really strange problem when browsing on a cd writer with a TShellTreeView. It is like this: I have a ShellTreeView that displays the files in selected directory on a TFileListBox. When I browse files on a CD Writer, and select a directory that is not in the root of the CD, I can't see any files. Eg. Folder e:\setup\ works, but not e:\setup\binary\. I also try to access the selected folders path with ShellTreeView1.Path or ShellTreeView1.SelectedFolder.PathName on the change event on the ShellTreeView. But even then it doesn't update!!! It's so strange so I even can't dream of any solution. BUT, if I display the files on a TShellListView, it works! The path access, as described, doesn't work, but for some reason the TShellListView seems more integrated to the TShellTreeView and work ok. I have only tried this on two computers, my own with cd-writer and reader. And a laptop with only a cd-writer. Sometime the program got confused and displayed the "C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\Microsoft\CD Burning\" folder when I accessed the CD. But since that problem is not the laptop, I can't see a connection with that thing.

This is the last big problem on my project. I hope to find a solution for this. You may wonder why I use a FileListBox. It's like this that the FileListBox holds the masked files (pictures), invisible in the background, and I access that FileList with the rest of my application, that was the simplest solution I could find. TShellListView would work, but it's slow and not as easy to handle, when masking and sorting and so on.

Thanks for help!

/Daniel

azvarethMedlem sedan maj 20054 inlägg

Hej! Jag har tittat på din bifogade (kompilerade) program fil, och gick igenom windows installations CD'n, på en CD Brännare, alla mappar i roten och dess undermappar visar innehållet... så problemet ligger nog inte i komponenten eller hanteringen av den.

märke på testad brännare: TSSTcorp TS-H292A

//MVH

...ytterst märkligt att det fungerade för dig, jag har provat på fem datorer kanske, funkar inte... jag får nog leva med det tyvärr...

azvarethMedlem sedan maj 20054 inlägg

Konstigt....
jag kör OS Windows 2000 Server, Jag har stäng av autonotifiering på CDROM, Jag vet inte om jag uppfattade din fråga korrekt, här är en dump på resultatet så får du avgöra om det är så det ska se ut
http://home.sol.se/oliver/tempfolder/fileListTest.png
(OBS: bilden kommer att tas bort efter ett tag :OBS)

//MVH

jodå... det funkar bra för dig verkar det som... konstigt... kanske är bara på brända skivor eller något... jag får ta och prova lite mer... men tack för att du provat lite, värdefullt det!!

179 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
175 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)