ar C/C++ det baesta eller mest anvanda spraket i allmanhet?
vad lampar sig bast for tex:
*spel
*matematsika problem/avancerade algoritmer
*internettillampningar(JAVA?)
om man vill skriva ett eget programmeringssprak, hur gor man da? alltsa i stora drag, programmerar i assemblerkod?
kan c/c++anvandas i bade windows och linux och unix eller finns det olika versioner for varje operativsystem?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Det bästa språket, är det man kan (behärskar) annars är det väl OK med C++ för spel och matematik.
Det viktigaste när man väljer språk tycker jag, är att man har ett bollplank. Det är lätt att fastna i petitesser annars.
För desktop applikationer så tycker jag att man lika gärna kan använda Java eller .NET.
Där inte prestanda kraven är så enormt höga
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Re: C/C++ baesta spraket?
hexadecimalen skrev:
om man vill skriva ett eget programmeringssprak, hur gor man da? alltsa i stora drag, programmerar i assemblerkod?
Alltså. Du kan bygga en kompilator till ett språk i vilket språk som helst så länge du kan spara binära filer, att göra den i assembler har ingen större mening annat än prestanda. Ett språk är inte byggt av ett annat språk utan av grammatiska regler. (Iofs kanske man kan på ett abstrakt plan tolka grammatiska regler i sig som ett språk, men det är nog inte det som du menar)
För att bygga ett eget språk definierar man alltså reglerna eftersom det är av dessa du dels har språket och dels har lösningen på hur exempelvis en kompilator ska tolka språket. En kortfattad variant som förklaring är en kompilator som tar ett språk till input, plockar ut nyckelorden, konstruerar om satserna enligt en viss grammatik, kastar in allt i ett stort träd som sen traverseras så att output blir stackmaskins baserad objekt kod som en länkare sedan omvandlar till plattformsspecifik körbar kod.
Det finns en hel del verktyg (ex. Yacc) för att översätta sitt språk till en kompilator som tillverkar kompilatorer eller interpreters. Förutsatt att man har en fungerande grammatik
Ämnet är intressant. Jag gick en kurs i kompilatorteori, den var knepig men väldigt rolig. Vi tillverkade bl.a 2 kompilatorer åt ett c-liknande språk och jag måste säga att jag har mersmak av detta. Så en universitetskurs i detta rekommenderar jag alla som tycker det är intressant med programmeringsspråk :)
HenrikAIMedlem sedan nov. 2004112 inlägg
vad lampar sig bast for tex:
*spel
*matematsika problem/avancerade algoritmer
*internettillampningar(JAVA?)
Om du pratar PC så är C++ det vanligaste vid spelutveckling. Samma sak på konsoller. Men ska du göra ett spel till din mobiltelefon väljer du antagligen Java. Så det beror på..
Historiskt har C och C++ setts som snabbast (borträknat assembler) men nuförtiden tror jag skillnaderna med t.ex. Java är ganska små/försumbara.
JAVA och .NET är vanligast för internettillämpningar, men det finns inget som säger att du inte kan använda C eller C++.
kan c/c++anvandas i bade windows och linux och unix eller finns det olika versioner for varje operativsystem?
Normalt sett får du kompilera om dina C/C++-program för respektive plattform. Om du använder samma kompilator (t.ex. gcc) och inte har använt specialfunktioner till respektive operativsystem (Windows API:er är ett exempel) brukar det fungera utan några ändringar i koden.
C/C++ är väldigt vanligt, sen att säga att det är det "bästa" går inte.. det beror helt på vad man ska göra för nåt.
Ska man koda spel passar C++, eventuellt med inslag av assembler, och precis som HenrikAI säger så beror det på vad man ska koda mot. J2ME och C är det jag har stött på till mobiltelefoner.
Du kan testa algoritmer i vilket språk som helst i princip, det spelar mindre roll när man väl har klurat ut hur algoritmen ska fungera. Bäst prestanda lär C/C++ ge.
Internetapplikationer? brett begrepp, men ja.. Java passar bra in där.
Om man ska jämföra "bästa" språket i olika sammanhang finns det många faktorer som spelar in, skriver man ett program som ska loopa igenom x antal ggr så är självklart C/C++ snabbare än Java. Men räknar man in skalbarhet, säkerhet, industristandarder så är Java/J2EE i kombination med en bra appserver ett väldigt bra alternativ.