webForumDet fria alternativet

utvecklingsmiljö?

6 svar · 536 visningar · startad av zOLOz

zOLOzMedlem sedan apr. 200297 inlägg

Vad ska man använda för utvecklingsmiljö för att skapa ett program som ska köras i windows 2000 och xp. Kan man på nåt sätt slippa installera en massa dll-filer för att programmen ska fungera? Programet ska kunna ta kontakt med den sql-server (alternativt access-databas).

Jag har skrivit ett program i Visual Studio .NET men då behöver datorerna installera .NET-framework för att det ska fungera.

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ja, det behöver dom. Fast det är nog bättre om användarna installerar det. ;)

Alternativt gör du ett installations program som innehåller "light-versionen" av ramverket, och ditt program så slipper du bry dig om hurvida datorerna har det installerat eller inte...

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

givetvis går du över till Borland Delphi!!!!!!

det är bättre för att? :)

saken är den att jag ska göra ett program till en skola.. och då blir det jobbigt att installera ramverket på alla datorer.. men det går säkert att automatisera det..

men ska jag använda visual studio eller finns det något bättre alternativ?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Det är inte utvecklingsmiljön det handlar om utan språket du skriver programmet i. Java, .NET (VB.NET, C# osv), VB mfl behöver Runtime filer för att kunna köra.
Om du skriver ditt program i t.ex. C/C++ kan du skriva det utan runtime filer (mycket svårt för en nybörjare) eller med runtime filerna inkluderade i programmet (exe filen), ganska svårt för en nybörjare.
På Danny låter det som att även Delphi saknar runtime filer och om det stämmer så är det också ett alternativ.

/Viktor

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ja Delphi är rätt miljö för att slippa plocka med ett antal .dll filer.
Ta hem en testversion från www.Borland.com. Du kan köra Delphi 2005 med eller utan dot net.
Ett .Exe program och en dbfil som du kan montera med ett SQL kommando.
Har du inte SQL server inom nätet kan du använda MSDE istället för Access.

ok, ska testa delphi...

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)