webForumDet fria alternativet

Databas

3 svar · 425 visningar · startad av nigge

niggeMedlem sedan feb. 2002199 inlägg

Tjena...
håller på och pular lite med ett Maskin register för företaget jag jobbar på...

Det ska fungera så att alla säljare som säljer en maskin ska föra in vilken maskin det är... vilket år den såldes och vart den står...
för att blivande kunder ska kunna åka till ett närliggande företag för att få maskinen demonstrerad...

Hade först planer på att göra ett enkelt Excel ark där varje säljare fick föra in all info...
och sedan så helt enkelt sortera efter vad man nu vill tex stad o år osv osv osv.
men det bygger ju till 100% att varje säljare skriver in infot på samma sätt... så fort det blir ett litet stavfel så spricker ju sökfunktionen...

Så tänkte göra någonting liknande MEN där införandet av informationen är via rull lister med för inskriven information...

Då är ju iaf stavfelen borttagna...

Någon som har förslag på något "enkelt" sätt detta går att lösa på?`

Tacksam för svar
/Nigge

puttmannenMedlem sedan nov. 20044 inlägg

provat sql databas?

HardrockerMedlem sedan nov. 2003310 inlägg

JAg skulle satsa på någon enkel relationsdatabas typ MSAccess eller Filemaker pro. De har inbyggt GUI stöd vilket gör att man lätt kan bygga ett användargränssnitt.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Både Access och Filemaker är i sig själva beroende av någon typ av klientprogramvara, såvida du inte lägger ett presentationslager ovanpå, som t.ex. ett C-/VB-program eller t.ex. ett gäng ASP-sidor. I det senare fallet är det ju bara en webbläsare som behövs på klienten, men däremot mer meck på servern, med webbserver och sånt.

Jag hade nog satsat på ett desktop-program, om du inte skall distribuera nya versioner av gränssnittet ofta.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)