Tjena,
Jag har två program som jag skulle vilja veta vilket språk de är programmerade i. Hur gör jag enklast detta?
Tack!
4 svar · 342 visningar · startad av Kihlbom
Tjena,
Jag har två program som jag skulle vilja veta vilket språk de är programmerade i. Hur gör jag enklast detta?
Tack!
Det är nog inte så lätt. Det kan kanske finnas information i en filhuvudet om vilken kompilator som använts, men om det inte gör det vet inte jag hur det skulle gå till. För maskinen (dator/cpu) är det ointressant information och en kompilering till maskinkod skalar oftast bort ointressant information.
Men jag kan ju ha fel, det har ju aldrig hänt förut :p ;)
Re: Vilket programmeringsspråk är programmet i?
Kihlbom skrev:
Tjena,
Jag har två program som jag skulle vilja veta vilket språk de är programmerade i. Hur gör jag enklast detta?Tack!
Jinks.. om de är komplierade är de lite svårt att veta vad jag kan säga.. :) Men de finns säkert sätt att ta reda detta på.
Om de är skrivna i Java brukar man märka, men sen om de är i VB eller C++ osv. kan vara lite svårare om det är ett windows(fönster)-program dvs.
Någon har kanske ett vettigare svar! :)
Ofta kan man se det genom att kontollera vilka dll-filer som programmet behöver. Det kan du göra med t.ex. Dependency Walker.
http://www.dependencywalker.com/
Efter det är det bara att gå vidare utifrån informationen man får.
En hexeditor kan avslöja mycket om man letar lite. T.ex. har exe-filer skrivna i delphi en massa namn som börjar på 'T' i sig.
Dependency Walker är ett mycket bra alternativ som även går fort.