webForumDet fria alternativet

Vart tog Delphi vägen?

Programmeringur Programmering - Övrigt

12 svar · 527 visningar · startad av urban_hahne

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Hej alla glada! Hade för mig att det fanns ett särskilt forum för Ddelphi tidigare. vad hände med det?
Aanyway, jag vill ha mitt delphiprogram att skicka ut ett ljud. till högtalaren. hur gör jag? Jag har gjort en väckarklocka och det är ju bra om den hörs:
Tackar för hjälpen

pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Re: Vart tog Delphi vägen?

urban_hahne skrev:

Hej alla glada! Hade för mig att det fanns ett särskilt forum för Ddelphi tidigare. vad hände med det?

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=120296

HardrockerMedlem sedan nov. 2003310 inlägg

Slog på https://www.swissdelphicenter.ch och hittade följande om hur man skickar ut ett ljud via ljudkortet:

Exempel

/Ante

Fattar inte hur man kan lägga ut Delphi bland övrigt som ju är bland dom populäraste språken i värden och låta sån goja som
visual basic och C++ ligga kvar Men det är väl lilla inskränkta Sverige i ett nörskal

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag tycker inte det är så konstigt. Jag räknar till ungefär 20 Delphi-trådar på det senaste året. Du är mer än välkommen att räkna trådar i VB- och C++-forumen, och sedan återigen påstå att Delphi är ett av världens mest populära språk. ;)

Det kan helt enkelt inte finnas egna forum för allt, så enkelt är det. :)

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Då kanske det vore najs att märka delphi-relaterade frågor på nåt sätt så att man kan skilja på delphi och mer generella frågor. Om man exempelvis söker på "state machine" för att få en generell bild av en implementation, vore det väl lite synd om sökresultaten blandades med delphi-specifika svar, eftersom det då inte handlar om en generell implementation/tankesätt? (Nu var det bara ett exempel, men tillräckligt målande för att illustrera vad jag menar. Det finns en hel del rubriker nu som inte yppar ett dugg om vilken grad av specifikans det är).

Ska man avveckla Delphi, är det bättre att göra det ordentligt istället :)

Delphi visavi andra språk

Som jag sa, kanske lilla Sverige inte är representativt för Delphis ställning i värden.

Jag gjorde en sökning i databasen under "Programmering" på

1, Nyckelord: Delphi, Antal inlägg=255
2, Nyckelord: Visual Basic Antal inlägg=183
3, Nyckelord: C/C++, Antal inlägg=136

Så så ute är det väl inte.
Vi som jobbar med Delphi får det ju mycket svårare att söka på olika sökord nu eftersom allt kommer med.
mvh

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag håller med... det känns lite besvärligt, jag kör själv Delphi... men allvarligt Urban, här är det inte så mkt aktivitet i Delphi-området, så jag tror tyvärr att man får svika wF och söka på annat håll. Jag har inget bra tips på svenska sidor (har du så posta gärna), men det finns ett väldigt bra forum på https://www.delphipages.com sedan finns det några nyhetsgrupper med skaplig aktivitet i, jag fick flera svar inom en timme när jag frågade nåt där sist. Här är en populär: http://groups.google.se/groups?q=alt.comp.lang.borland-delphi&hl=sv

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

:)

Nu är vi ju ganska off topic, men i VB-forumet ligger 189 trådar bara från det senaste året. Totalt ligger över 1000 trådar i det forumet. I C/C++-forumet ligger totalt 912 trådar, varav 159 från det senaste året. En sökning på trådar med orden Delphi eller Pascal i Programmering Övrigt ger ett sökresultat på 26 trådar från det senaste året.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jomenvisst... men hur stort är Delphi egentligen då!? ...en gammal polare jag pratade med idag sade förvåntat "programmerar man i det fortfarande?!" när jag sade att jag håller på med det... :) ...Pascal var ju skapligt stort, men Delphi verkar ha utkonkurrerats ut av Microsoft som mycket annat... grr... det är den där jävla Bill Gates fel!!! :) ...vad säger du Urban, ska vi nita honom?

Delphi visavi andra språk

Bill Gates kan hållas med sitt. Så länge Delphi kommer ut med nya versioner är jag lugn. Jag Började min bana med Spagetti-Basic i ABC-80 datorer för så där en 25 år sedan, fuskade lite i pascal och c. När Delphi kom ut med ver 1 så var det något av det bästa man kunde använda, en ny värd öppnades. Jag har sedan dess varit trogen och kommer så att förbli. Så det kanske är dags att lämna detta forum och tacka för den tid som varit.
mvh

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

PeW skrev:

Då kanske det vore najs att märka delphi-relaterade frågor på nåt sätt så att man kan skilja på delphi och mer generella frågor. Om man exempelvis söker på "state machine" för att få en generell bild av en implementation, vore det väl lite synd om sökresultaten blandades med delphi-specifika svar, eftersom det då inte handlar om en generell implementation/tankesätt? (Nu var det bara ett exempel, men tillräckligt målande för att illustrera vad jag menar. Det finns en hel del rubriker nu som inte yppar ett dugg om vilken grad av specifikans det är).

Ska man avveckla Delphi, är det bättre att göra det ordentligt istället :)

Håller med, det kanske borde skapas ett forum för Utvecklingsprocess liknande frågor.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

När det gäller Delphi specifika frågor är nog inte wF det typiska forumet för ingående svar. Det borde det inte vara för VS heller för den delen. Trots allt tycker jag om att det kommer en del Delphifrågor och speciellt lite övergripande systemfrågor.
Mer för att det finns en mycket bra grundkunskap här på wF och för att stimulera till allmänn utveckling.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)