GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag har en klass GeoPaint. I den klassen finns en annan klass definierad, Board som "extends" JPanel. (1) Kallar man den en subklass till GeoPaint? (2) Hur ritas Board upp i ett UML-diagram, en ny klassruta bredvid GeoPaint? (3) Vad har dom för relation till varandra?
Hur ska jag tänka när jag sätter ut Multiplicity vid en Association-relation? Jag har bl.a. en klass Circle och en klass Coordinate. Circle har ett attribut av typen Coordinate. Först och främst, (4) är då en Association-relation korrekt? En cirkel kan bara ha en koordinat men en koordinat kan beskriva flera cirklar. Circle (1...*) ------- (1) Coordinate - (5) är det korrekt?
Fler frågor kommer säkert
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg (2)(3) Om Board är en inner-class så ska den klassen ritas som en vanlig klass men ha en association:
[GeoPaint](X)------>[Board] // (X) är en cirkel med ett kors i.
(4) Det borde vara ett aggregat eller komposition. (has-a relation).
(5) Hmm.. En koordinat beskriver inte en cirkel överhuvudtaget. Den beskriver var cirkeln är men associationen borde vara:
[Circle](1)<>------(1)[Coordinate]
Beror ju lite på hur du tänker göra det också. Om en och samma koordinat ska kunna refereras till i flera olika cirklar så blir det som du skrev. Tror jag. :)
Red:
Hittade en bra länk: http://www.phptr.com/articles/article.asp?p=336264&seqNum=3 :bire
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Phorpher skrev:
(2)(3) Om Board är en inner-class så ska den klassen ritas som en vanlig klass men ha en association:
Enligt Virtual Paradigm så är inte det en association utan en Containment. Fortfarande rätt?
En koordinat kan inte existera utan att beskriva vart en figur befinner sig. En figur kan samtidigt inte existera utan att ha en koordinat associerad med sig. Borde således vara korrekt att sätta en Composition mellan dem? Men spelar det någon roll vart den svarta klumpen sitter, mot Circle eller mot Coordinate?
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
Gein skrev:
Phorpher skrev:
(2)(3) Om Board är en inner-class så ska den klassen ritas som en vanlig klass men ha en association:
Enligt Virtual Paradigm så är inte det en association utan en Containment. Fortfarande rätt?
Ja, det är rätt. GeoPaint innehåller en klass utav typen Board.
Gein skrev:
Phorpher skrev:
En koordinat kan inte existera utan att beskriva vart en figur befinner sig. En figur kan samtidigt inte existera utan att ha en koordinat associerad med sig. Borde således vara korrekt att sätta en Composition mellan dem? Men spelar det någon roll vart den svarta klumpen sitter, mot Circle eller mot Coordinate?
Blir osäker på hur det egentligen ska vara. Det skulle lika gärna kunna vara en <<local>> association enligt länken jag skickade med. Jag har lärt mig att det är en komposition men det verkar som om det är på väg ut ur UML-standarden. Om du nu vill använda komposition/aggregat så ska iaf. "klumpen" sitta i den ände vars klass innehåller motstående ändes klass. :)
[Circle]<>------[Coordinate]