RyzzenMedlem sedan mars 2000279 inlägg Har tänkt att bygga en enklara programvara som skall funka på unix och windows.
Programmet skall vara funktionellt på en Pentium 120MHz.
Grejen varför jag frågar är att jag är osäker på javas prestanda med SWING.
Funderar på att använda QT eller liknande till c++.
Hur skall jag tänka och vad är för och nakdelar?
iamelofMedlem sedan okt. 200419 inlägg Det stora pluset Java har är ju att det är plattformsoberoende, du behöver inte porta koden till något annat OS utan det ska bara vara att köra på den andra datorn, förutsagt att du har Java-tolk installerad där :)
Har läst lite olika jämförelser om vilket som var snabbast mellan de två, och enligt vad dom kom fram till så vinner C++. Visst går det att snabba upp språken i oändlighet, men för den allmänna småfifflaren som följer exempel på nätet osv, så går nog C++ snabbare.
Jag har även läst att Javas plattformsoberoende inte fungerar fullt ut, men jag skulle gissa på att det gäller dom riktigt stora programmen.
Du kan ju alltid ha Javas plattformsoberoende i åtanke, och sedan välja mellan Java och C++, där du i C++ får skriva om kod till *nix-systemet.
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg
iamelof skrev:
där du i C++ får skriva om kod till *nix-systemet.
Koden behöver inte skrivas om. Den går att göra plattformsoberoende. Däremot måste den ju kompileras för de OS man vill kunna köra.
RyzzenMedlem sedan mars 2000279 inlägg Vad för grafik bibliotek skall man köra till C++ om man vill ha det platforsm oberoende.
Har tittat SDL. Men det är främst för spel.
QT verkar oxo finnas till både win och unx. Men jag vet inte hur snabb det är. Den måste funka hyfsat på en enkel pentium (120MHz) burk.
Hur minneskrävande är java.
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg Jag kan tyvärr inte uttala mig om snabbheten, men ett annat library för grafiska gränssnitt är GTK.
iamelofMedlem sedan okt. 200419 inlägg
tydal skrev:
iamelof skrev:
där du i C++ får skriva om kod till *nix-systemet.
Koden behöver inte skrivas om. Den går att göra plattformsoberoende. Däremot måste den ju kompileras för de OS man vill kunna köra.
Du har så rätt ;)
Åter till Ryzzen
Är det program du ska göra? Det finns ju alltid wxWidgets som finns till de flesta OS. Har aldrig testat det själv, men det ser mycket trevligt ut!
RyzzenMedlem sedan mars 2000279 inlägg Jo jag behöver främst något för att hantera fönster gränsnitt till ett vanligt program som gör att jag slipper göra några större justeringar för att det skall funka på *nix och windows.
Iofs alltid trevligt om Mac OS X och får vara med i skaran.
Om jag väljer C++ så funderar jag på att köra med SDL för nätverksbiten. Det finns till dom flesta platformarna.
När det gäller java så har den ju hyfsat nätverkshantering inbyggt.
iamelofMedlem sedan okt. 200419 inlägg
Ryzzen skrev:
Jo jag behöver främst något för att hantera fönster gränsnitt till ett vanligt program som gör att jag slipper göra några större justeringar för att det skall funka på *nix och windows.
Iofs alltid trevligt om Mac OS X och får vara med i skaran.
Om jag väljer C++ så funderar jag på att köra med SDL för nätverksbiten. Det finns till dom flesta platformarna.
När det gäller java så har den ju hyfsat nätverkshantering inbyggt.
Har du kikat på wxWidgets? Det stödjer ju de flesta platformar:
What platforms are supported by wxWidgets 2?
\* Windows 3.1, Windows 95/98, Windows NT, Windows 2000, Windows ME.
\* Linux and other Unix platforms with GTK+.
\* Unix with Motif or the free Motif clone Lesstif.
\* Mac OS.
\* Embedded platforms are being investigated. See the wxUniversal project.
\* An OS/2 port is in progress, and you can also compile wxWidgets for GTK+ or Motif on OS/2.
RyzzenMedlem sedan mars 2000279 inlägg Råkad upptäcka att den visst hade nätverkstöd oxo :)
Hittar inget om man kan ha olika språk filer. Alltså en fil med all text i till programet på olika språk. Någon som vet om dom har det eller blir det till att göra någon egen variant.
Har för mig att QT har det ialf.
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg GNU gettext finns ju alltid.