webForumDet fria alternativet

Kul och tråkigt...

Programmeringur Programmering - Övrigt

1 svar · 294 visningar · startad av fiddler

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Häromåret (98/99) hackade en kompis och jag ihop en mp3-spelare som vi spred via nätet som freeware. Spelaren blev ganska spridd ett tag. Sidan finns kvar, men jag kan inte tänka mig att så många använder den nuförtiden.
Häromdagen fick jag för mig att göra en sökning på spelaren och fick upp en massa kinesiska sidor där spelaren blivit publicerad under augusti. Intressant tyckte jag och laddade hem ett exemplar som jag installerade via installationsprogrammet som programmet nu var packat i. Ut kommer en kinesisk version av spelaren där hackaren t.o.m varit in och klottrat kinesiska tecken på grafiken. Kul tyckte jag! Spelaren har fått ett nytt liv i Asien. :)

Vad som inte var så kul var den trojan/spyware man fick på köpet. :( Inget som inte Ad-aware fixade ganska lätt, men faktum kvarstår att mitt prgram används för att sprida skit till kinesiska datorer...

Någon annan som varit med om något liknande?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är inte så ovanligt att det händer att maliciösa personer kletar gegg i open source- eller freewareprogram och sprider vidare. Folk är ett förbannat elände, kort och gott...

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)