Detta *måste* ha varit uppe förut men jag hittade inget med hjälp av sökning så jag frågar istället.
14.0.5 b
Hur räknar man versioner av t.ex program. När ska man ändra version(14.0.5 b => 15.0.0) och när ändrar man bara en siffra på slutet(14.0.5 b => 14.0.6). Hur använder man a & b(som jag antar står för alpha & beta).
Vilken "kommer först" 14.0.1 a eller 14.0.1?
Kan någon reda ut begreppen och förklara hur det funkar!?
Får även smygga in en annan fråga i tråden, vad står php för? Är det "Hypertext Preprocessor"?
vet ej men PHP står i alla fall Hypertext PreProcessor" som du sa alltså
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag kan också svara på andra frågan med lite kuriosa.
PHP stod ursprungligen för "Personal Home Page" av skaparen Rasmus Lerdorf. När det blev kraftfullare och började användas mer professionellt så gick det över till att betyda "PHP: Hypertext Preprocessor"
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Versionsnumrering är lite godtyckligt hur man gör. Hur versionsnummer som "14.0.5" finns inte definierat någonstans, det är upp till utvecklarna (eller deras chefer, eller nåt...). Man kan dock göra en kvalificerad gissning och anta att 14 är "major version", och för att ändra major version krävs rätt mycket, typ en mer eller mindre total omskrivning av programmet. Sedan kan kanske "minor version" komma (i detta fall 0), som ändras efter halvstora förändringar, om man lägger till någon ny funktionalitet, ändrar på någon befintlig et.c. Sedan står antagligen 5 för småändringar, som buggfixar et.c.
Om man kör med denna princip innebär det att version 14.10.3 är en senare version än t.ex. 14.9.8.
Om man har ett "b" efter sådär betyder det antagligen "beta", d.v.s. en (antagligen instabil) utvärderingsversion. "a" betyder alfa och är en än instabilare testversion än beta :)
Men kort sagt är det bara fantasin som sätter gränser för hur ett versionsnummer kan uttydas.
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Flyttas från Webbutveckling - Övrigt.