webForumDet fria alternativet

Började nyss med Java...

4 svar · 281 visningar · startad av Ceeron

CeeronMedlem sedan aug. 2000378 inlägg

Började nyss med en Java 2 kurs i skolan...
Trodde det från början skulle va C++ men dom ändrade det...
Iaf bör inte denna post flyttas till Java för jag har lite mer o fråga om än det men till största del e det om Java... så...

Iaf kan ASP iaf o arbetar mest på webben. Har inget större intresse för att göra klientprogram.
Ska ta o kolla på .Net när man får tid o Asp.Net

En fråga är då om C# är ett stort kliv från Java, har hört att det ska vara oerhört likt iaf...

Har fler frågor än vad jag får ut ur huvudet så det skulle va kalasbra om någon babblade på om alla olika fördelar osv. ;)

Tack

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Iaf kan ASP iaf o arbetar mest på webben. Har inget större intresse för att göra klientprogram.
Ska ta o kolla på .Net när man får tid o Asp.Net

Java används till största del för servertillämpningar på webben, det är alltså inte en teknik enbart för klienttillämpningar (långt ifrån). Att du kan ASP ger dig en knuff i rätt riktning men är egentligen inte någon större fördel varken för webbutveckling i Java eller .NET, båda arkitekturerna är objektorienterade och det viktigaste är att man förstår och kan utveckla objektorienterat.

En fråga är då om C# är ett stort kliv från Java, har hört att det ska vara oerhört likt iaf...

Ja, det är hyffsat likt, åtminstone syntaxmässigt.

Har du frågor om webbutveckling i Java/J2EE så kan du ställa dessa i J2EE-forumet här på wF och på samma sätt, om du har frågor om webbutveckling i .NET så kan du ställa dessa i .NET-forumet.

CeeronMedlem sedan aug. 2000378 inlägg

Tackar du verkar iaf vara insatt i Java ;)
Har du kört C#? Eller .Net?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ceeron skrev:

Har du kört C#? Eller .Net?

Nej, inte i ett skarpt projekt. Jag har dock tittat på det och läst valda artiklar etc. för att hålla mig ajour men eftersom jag jobbar på ett företag som uteslutande sysslar med Java och angränsande tekniker för utveckling så har jag för tillfället inte haft anledning att koda seriösare applikationer i .NET.

ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg

Det är *fruktansvärt* likt. Jag kom till C# direkt från Java och det var bara att tuta och köra.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)