GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag har kommit fram till att jag ofta lyckas lösa problem precis innan jag ska sova. Dvs när jag ligger i sängen och funderar. Där dyker ofta programmeringsproblem upp som jag stött på under dagen och av någon anledning kommer jag väldigt ofta på en (bra) lösning på problemet. Varför det råkar vara just där det går lättast att hitta lösningar vet jag inte. :OO
Hur löser ni problem :q
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Brukar komma på saker i duschen, inte så mycket om programmering, men en massa andra bra saker. Det jag kommer ihåg mest är när jag lyckades bevisa för mig själv att Pytagoras sats faktiskt stämmer genom att titta på kakelrutorna.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Den klassiska förklaringen är väl att problemet i själva verkat hela tiden har bearbetats av ditt undermedvetna. Just i ögonblicket då du ska till att somna så släpper ditt medvetna jag lite på kontrollen och det undermedvetna får större spelrum.
Har även hänt mig att jag plötsligt kommer på "världens idé" och måste springa upp och slå på datorn. Man kan kanske smickra sig själv med att det tyder på att man är en kreativ människa.:OO
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag brukar sitta och hacka i en hel dag (och svära över att inget funkar), och sedan kommer jag på en snygg, effektiv och allmänt fetbra lösning på tunnelbanan på vägen hem.
Själva ide'erna kan jag komma på var som helst när som helst eller hur jag löser något problem som jag måste gå runt.
Oftast på jobbet, för där kan man tänka på vad som helst :P
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Papper och penna har en given plats på nattduksbordet.
Sen kan man koppla av igen! (Somna om)
CoordMedlem sedan okt. 200211 inlägg Re: Hur löser ni problem?
Gein skrev:
Jag har kommit fram till att jag ofta lyckas lösa problem precis innan jag ska sova. Dvs när jag ligger i sängen och funderar. Där dyker ofta programmeringsproblem upp som jag stött på under dagen och av någon anledning kommer jag väldigt ofta på en (bra) lösning på problemet. Varför det råkar vara just där det går lättast att hitta lösningar vet jag inte. :OO
Hur löser ni problem :q
Haha samma här ;)
Även på ställen som duschen och toan brukar det kläckas bra ideer :)
ShoGunMedlem sedan aug. 2002237 inlägg
niko skrev:
Den klassiska förklaringen är väl att problemet i själva verkat hela tiden har bearbetats av ditt undermedvetna. Just i ögonblicket då du ska till att somna så släpper ditt medvetna jag lite på kontrollen och det undermedvetna får större spelrum.
Detta är - precis som Niko säger - "klassiskt"... (och vedertaget som "förklaring"). Man kan likna det hela med t.ex. skriftliga prov som man gjorde i skolan... När man sitter där och MÅSTE prestera så stressas och pressas hjärnan... detta gör att hjärnan ställer sig i ett liknande "fly eller fäkta"-läge. Dvs att hjärnan försöker reda ut själva stressen än uppgiften.
Något som kan hjälpa är att man tar ett par djupa andetag (vilket fungerar lugnande för hjärnan) och försöker tänka på nåt annat. Ansträng dig inte att inte råka tänka på det du vill lösa (för det poppr upp ändå...=) och du hamnar då i samma läge (dvs just det du vill undvika). Försök alltså att helt byta omgivning (gå ut??) för en stund och pröva igen... men pressa inte för hårt... =)
ShoGun
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Toonster skrev:
Delegerar... ;)
:e En annan bra variant är att leta upp någon med sämre koll än en själv och säga "RTFM"...