Nu kan inte jag ett jota om Delphi, men i nästintill alla andra programmeringsspråk så finns det tredjepartstillverkare av drivrutiner - vilket det säkert finns för Delphi också. Kör du Windows så borde du annars kunna skapa en databaskälla ( ODBC ), och kunna koppla mot den.
Det är så att jag tänkt att göra ett program i Delphi som ska använda en databas, tänker sedan bränna programmet på CD och ge till några kompisar alt. att de får ladda ner det. Vad ska jag använda för databas för att det ska bli enkelt att köra även på andra datorer, hur rekommendarar ni att jag löser det? ...blir ju rätt krågligt med ODBC på andra datorer va?
Sant. På http://www.mysql.com kan du kolla vilka databastyper som går att ladda ned och vilka som inte går att plocka hem direkt från Internet utan specifik åtkomst. Crash-me heter sidan på MySQL.com
Jag har nu ett par veckor letat efter ett bra sätt att använda mySQL i Delphi (6), och har testat både ODBC och ADO-anslutningar mot servern, men den jag totalfastnade för (och använder nu) är en Delphi-translation av mySQL's C++ API (mysql.pas). Den funkar riktigt bra och är enkel att lära sej/använda.
Har du (som jag) programmerat mySQL i PHP tidigare kan jag berätta att det inte är någon skillnad att använda den här unit:en!