LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Återigen har vi haft problem med Access9 och Delphi.
Vad skall man välja för databas inom Win miljön.
Viktigt är ett bra run time pris, prestanda skall vara skäliga, bra säkerhet vid transaktioner och det här med flera miljöer kan man väl glömma så länge.
Vad kör man enklast och bäst emot?
------------------
GvdsSfdtTddv.
MattiasWMedlem sedan jan. 2000143 inlägg Jag föreslår Microsoft SQL Server. Inte den billigaste men den fungerar bra, är mycket snabb och bra säkerhet vid transaktioner. Till skillnad från Access är det en riktig databas.
Själv använder jag SQL Server och ADO (ActiveX Database Objects). Fungerar helt utan problem.
MattiasWMedlem sedan jan. 2000143 inlägg Jag föreslår Microsoft SQL Server. Inte den billigaste men den fungerar bra, är mycket snabb och bra säkerhet vid transaktioner. Till skillnad från Access är det en riktig databas.
Själv använder jag SQL Server och ADO (ActiveX Database Objects). Fungerar helt utan problem.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Tack Mattias Jag har konverterat Access db till både SQL7.0 och testat med SQL2000 Men Runtime priset avskräcker mig från att använda den när jag har två eller tre användare till vår applikation.
Vet du minsta licenspriset?
------------------
GvdsSfdtTddv.
prlsMedlem sedan jan. 2000333 inlägg Har Visual studio.
Är det någon av er som har erfarenhet av databasen VisualFox Pro?
------------------
/Peter
MattiasWMedlem sedan jan. 2000143 inlägg Jo priset är ganska högt. Tror det ligger på 30.000 kr per processor om man har en Internetapplikation med annonyma användare.
Är dock inte helt säker. Sist jag tittade fanns det många olika priser beroende på antal användare, samtidiga användare, annonyma eller användare i NT-nätet, ansluta genom Internet, osv osv.
Det är inte alltid databastillverkarna själva vet priset. På den gamla "goda" Client/Server-tiden kunde man ju räkna antalet samtidiga användare. Sen kom Applikations-/Web-servrarna där man iblan kan klara sig med en användare mot databasen.
Microsoft har en licens som hete någonting med Internet Access.
Först behöver man en grundlicens och sedan kan man lägga på Internet Access licensen. Denna var då jag kollade 30.000 per processor i burken.
För övrigt är SQL Server'n en mycket trevlig databas.
MattiasWMedlem sedan jan. 2000143 inlägg Några andra SQL databaser jag kom att tänka på.
Sybase SQL Anywhere: Använde den mycket för några år sedan. Var då billigare än MS SQL Server.
MySQL: En gratis databas. Har inte själv provat den men vet att den har många användare.
http://www.mysql.com/ .
Oracle: Dyr, say no more.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Tanken var att kanske pröva MySql Den är ju släppt fritt nu efter vad jag förstår, men vi har fått hintar om att den inte är bra för annat än PHP och ett fåtal poster.
Den gamla Mimer är ju också ett alternativ. Men en dunkel prissättning gör att vi drar oss.
Valet kanske är Interbase eller M$ SQL!!
Viktigt är ju SQL frågor och en bra rapportmotor till databasen.
------------------
GvdsSfdtTddv.
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg Är det inte en väldigt stor skillnad på hur databaser fungerar om man jämför t.e.x Paradox, Access med MSSQL, Interbase. Vad som funkar bäst beror väl mycket på hur databasen ska användas. Vilken typ av problem har du med Access?
Förutom vilken databas man väljer kan väl koppligen till denna spela viss roll BDE, ODBC, ADO m.m.
Var länge sedan jag höll på med databas programmering då anväde vi mest paradox och dbase. Så jag är kanske är ute och cycklar.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Jovisst är det en lite naiv fråga!
Db vs Db.
Jag tänkte försöka fånga upp lite synpunkter och det tycker jag att tråden har lyckats med.
Man kanske skulle specificera hur många användare transaktioner per sek och hur stor db kommer att bli.
Vi kör idag med uppemot 15000 kunder och ungefär lika många kontrakt.
Tanken är att vi skall kunna köra över nätet kanske i framtiden.
------------------
GvdsSfdtTddv.
MattiasWMedlem sedan jan. 2000143 inlägg
Är det inte en väldigt stor skillnad på hur databaser fungerar om man jämför t.e.x Paradox, Access med MSSQL, Interbase
Jo det är väl de. Även om jag själv aldrig använt annat än SQL databaser.
Har man vant sig vid en databas brukar den följa med i alla program man gör.
BDE, ODBC, ADO är intressant. När Delphi kom använde jag BDE. Jag tyckte de då var krångligt, svårt att skicka med mina program, osv osv. När sedan M$ släppte ADO har detta blivit min standard. Fungerar väldigt bra i Delphi, särskilt när man gör DLL'er. ADO Objekten går att passa som parametrar mellan dll'er och exe-filer. Till och med över DCOM.
cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg Rekommenderar MySQL! Snabbt, pålitligt och framför allt gratis! ;)
------------------
Canis meus id comedit
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg Ganska bra sida om Bde vs något annat.
BDE Alternatives Guide http://www.kylecordes.com/bag/index.html
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg lasp
Den gamla Mimer är ju också ett alternativ. Men en dunkel prissättning gör att vi drar oss.
Jag är bara nyfiken på vad du menar med dunkel?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg >> Lars G
Jag har inte klart för mig vad vi skulle betala för våra kundapplikationer.
Vi kan ha allt från en liten Mack med 5 bilar och släp som kund till stora bilfakrikanter som tex på Torslanda med 700 bilar i databasen.
Jag har då inte klart för mig vad vi skall betala i start och RT avgift.
Vår tanke var att använda Linux och ställa ut en egen server men så långt har vi inte kommit ännu.
------------------
GvdsSfdtTddv.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Vi har nu fått ner Mimer SQL och testar på en maskin med Whistler som operativ.
Om någon är intresserad kan vi lägga in några testresultat!
Kan ta några dar.
------------------
GvdsSfdtTddv.