webForumDet fria alternativet

Jpeg

6 svar · 429 visningar · startad av Alpha II

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Hur kan jag ta reda på vilken färg t ex pixel 1,1 har i en JPEG bild? När jag försöker med Image1.Canvas.Pixels[1,1] så får jag ett felmeddelande där det står att det inte går att modiiera en bild om det inte är en BitMap!

------------------
KLICKA ABSOLUT INTE!!!

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

det finns ett jpeg "bibliotek" med funktioner som följer med som standard med delphi (altså du lägger till jpeg (eller nåt liknande) i uses raden), kan ju alltid se efter i hjälpen om den.

Antar att du skulle kunna konvertera jpeg bilden till en bmp och sedan leka med canvas.pixels.

i övrigt är canvas.pixels en ganska slö funktion, testa tex ultradib.

Jag har redan fixat det! :)

Vad är ultradib?

------------------
[ A L P H A II ]

hehe.. det var inte ultradib utan.. dibultra ;) ( http://perso.magic.fr/sleon/prog/DIBUltra/DIBUltraE.htm )

i vilket fall som helst är dibultra en ersättning för standard dib rutinerna (tex TBitmap) fördelen med dibultra är att det går riktigt fort :)

Måste man programera i assembler?

------------------
[ A L P H A II ]

nix, det är det som är det finfina, dibultra funkar i så stor utsträckning som möjligt precis som en TBitmap (fast mycket fortare).

läs i hjälpen om tbitmap tills du känner dig hemma på det, så går dibultra kanonenkelt :)

en sak att tänka på är att det går ganska slött att rita pixel per pixel via canvas, det går mycket fortare att rita dib'ar (tex Tbitmaps) på varandra (har för mig det är något liknande canvas.drawon eller nåt sånt).

Hur menar du?

Jag får det inte riktigt att fungera! :( Först gjorde det men sen helt plötsligt gjorde det inte det längre... Det jag försöker att göra göra är ett program som kan spara bilder med FileStream!

------------------
[ A L P H A II ]

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)