Jag vill spara data till fil utan att man ska kunna öppna filen med t.ex notepad och då se vad som står
Spara
8 svar · 412 visningar · startad av Niclas Ohlsson
du vill alltså kryptera innehållet?
Nej jag har proggat i c++ tidigare och där kunde man spara data istället för text
Om du programmerat i C++ varför bytte du till Delphi? C++ är överlägset delphi både hastighetsmässigt och effektivitetsmässigt.
------------------
Cyklonit
bah.. nu pratar du i nattmössan, det senaste testet jag såg visade på att delphi, c/c++ och *tom* vbasic låg på ungefär samma hastighet... (det testet innefattade standard svennson grejor, ingen tung grafik eller nåt sånt)
Att delphi skulle vara slöare än c/c++ eller mindre effektivt är bara skitsnack, när man använder delphi rätt, med rätt rutiner är det *precis* lika snabbt.
Jag är själv med och utvecklar en 24/32bitars 2d grafikmotor i delphi *utan* att använda direct x)
och det går riktigt bra, mycket tack vare asm optimering, samt det mycket bra DIBUltra rutinerna...
Att försöka leka med standard funktionerna är en sak, att leka direkt i minnet, eller pyssla med asm optimerade grejor är en helt annan :)
[Redigerat av Bitstate den 12 dec 2000]
Jag vet att det är *off-topic* men kan inte låta bli att fylla i BitStates inlägg med att påstå att Delphi är mycket bättre på RAD (rapid-application-development). Det går helt enkelt snabbare att göra samma program i Delphi än i C++ vilket är nog så viktigt för företag som inte har råd med massvis av svindyra konsult timmar.
När det gäller Niclas problem finns det inget varken i c++ eller delphi som kan spara text som annat än just text om man inte krypterar det. Även om du sparar som data i C++ (finns även i Delphi, kolla på otypade filer och read/write funktionerna) så sparas det ju ändå som ascii på disken och kan därför läsas med vilken texteditor som helst.
Tycker själv att det var lättare att hantera otypade filer i C++ (kanske mest för det var det jag började lära mig en gång i forntiden) men så länge man inte bygger nån slags databas eller liknande finns det inga som helst vinster med det. Det man kan spara plats med är ju siffor, istället för "123" som tecken kan man ju lika gärna beskriva det med en byte "0x7B" och vipps har du sparat 2 byte av våra gigantiska hårddiskar :)
------------------
winne.net
[Redigerat av WiNNe den 12 dec 2000]
Tycker ni blandar ihop språk och utvecklingsmiljö. Delphi och C++Builder är väldigt lika och har samma klassbibliotek. Har inte använt CBuilder särskilt mycket men det känns lika mycket RAD som delphi.
Men håller med om att kod skriven med delphi brukar vara minst lika effektiv som c++. Även om det säkert finns undantag. Det finns ju skillnader mellan olika C++ kompilatorer och dom kan vara bra på olika saker.
Test av Delphi VC++ CBuilder
Jake’s Code Efficiency Challenge: http://home.xnet.com/~johnjac/JCEC_Scores_Table.htm
Med c++ menade jag inte builder utan kompilatorn "Borland C/C++ 4.52"
Där kan man nämligen spara data genom att skriva så här:
ofstream skrivfil("filnamn",ios::binary|ios::app);
skrivfil.write((char *)&spe,sizeof(spelaren));
Där spe är en 'record' med int och char blandat
Vad jag ville ha fram var om det fanns något liknande i pascal/delphi
var
FileStream: TFileStream;
begin
FileStream := TFileStream.Create('c:\minfil.txt', fmCreate);
FileStream.Write(spelaren, SizeOf(spelaren));
FileStream.Free;