webForumDet fria alternativet

DLL-filer

0 svar · 755 visningar · startad av Webslave

WebslaveMedlem sedan maj 2002647 inlägg

Hej på er alla glada!

Jag har ett litet bekymmer. På mitt jobb så har jag utvecklat lite mindre applikationer som vi använder oss utav. Dessa applikationer är inga som vi installerar utan de ligger i nätverksmappar och så använder vi dem därifrån (ska man packa och installera dem så kommer det att ta väldigt lång tid och varken vi uta i verksamheten eller IT vill riktigt ta tag i detta hehe).

Något som jag märkte var att man var tvungen att ha .Net 3.5 SP1 installerat på datorn för att användaren skulle ha behörighet att läsa .dll-filer som låg på nätverket (dvs de .dll-filer som man vanligtvis registrerar vid en installation låg i mappen tillsammans med .exe-filen) men nu när vi börjar att emigrera till Windows 7 (och .Net 4.0) så fungerar det inte längre att göra detta utan man måste gå in och stänga av .Net 4.0 och köra på .Net 3.5 vilket känns lite dumt.

Om vi bortser från den uppenbara lösningen (att packa och installera på alla datorer som ska använda dem) ser ni någon annan lösning på detta? Eller det är kanske inte ens ett problem utan bara jag som helt enkelt inte hänger med? :)

Ett exempel på ett felmeddelande man får om man försöker köra en applikation som använder sig utav en accessdatabas kan vara detta:

System.Runtime.InteropServices.COMException (0x800A0E7A): Provider cannot be found. It may not be properly installed.
   at ADODB.ConnectionClass.Open(String ConnectionString, String UserID, String Password, Int32 Options)
122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)