Tjäna pengar på programmering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • guspe
    Medlem
    • 2011-07-22
    • 1

Tjäna pengar på programmering

Jag undrar vilken platform/språk etc man ska rikta in sig på om man vill lära sig programmera marknadsmässigt konkurrenskraftiga applikationer och inte har tid att hänga de närmsta åren på högskola. Kort sagt, lära sig själv.

Jag har inte hållit på med programmering på så länge så jag vet inte längre vad som är gångbart. Det är kul att programmera men för mig ännu roligare att tjäna massa pengar på sin hobby.

Är det smart att lära sig något gammalt "utdött" språk för att erbjuda sig som konsult, eller smartare att satsa på något nyare, .net eller något? Vad tror ni?

Jag kan "grunderna" (lite vagt) sen innan; if, while, klasser bla bla bla, och har väldigt lätt för att lära.
  • @nders
    Moderator
    Marsvin
    • 2000-06-30
    • 26914

Det känns som att .NET och Java är gångbart, men även PHP kan det nog finnas efterfrågan för. Ett tips: kolla platsannonser och se vad som är vanligast - jag gissar på .NET.

Det är ingen idé att satsa på något gammalt utdött. Det är bara slöseri med tid.

Välkommen till webForum!
    @aviddevguy

Comment

• onkelborg
      Medlem
      • 2003-07-31
      • 582

Det finns jobb inom många språk, det beror lite på vad du vill göra. .NET, Java, C(++) samt PHP är språk som jag bedömer att det finns efterfrågan på - själv vill jag dock inte uppmuntra någon att lära sig PHP, värre språk får man leta efter..

C/C++ hittar du mycket i inbyggda system, .NET och Java är mer förbehållet administrativa system och liknande. PHP är mest hemsidor.

Sedan finns det nog marknad för äldre språk, och då tänker jag främst på COBOL. Det finns många, många system som kör COBOL, men det finns inte så många vana programmerare av COBOL längre, de flesta har gått i pension. Om du är ute efter hög lön så kan COBOL vara en väg att gå - det är i princip du som sätter prislappen, i alla fall så länge du vet vad du håller på med. Att få erfarenhet är väl kanske inte det lättaste dock..

Comment

Working...