webForumDet fria alternativet

arrays och variabler...

1 svar · 569 visningar · startad av drew

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Jag har under några veckor försökt förklara arrays och varibaler för en bekant. Jag har skrivit miljoner utförliga och förklarande exempel på hur dom fungerar.
Som arkivlådor, kuvert osv också. Men det går inte in. Hon envisas med att ändra namnet på arrayposten (heter det arraypost?) eller variablen när den byter innehåll.

Nu har jag Googlat efter sidor som skrivits av någon som är bättre lärare än jag, problemet är att vi bör hålla oss till Svenska. Jag har precis skickat ett par länkar (wikipedia och en ubuntusida om php) men det var allt vettigt jag hittade. Jag behöver en sida som kan ge henne den där AHA-upplevelsen.

Hjälp mig. Har ni några fina länkar på lager?

/J

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

En variabel kan väl sägas vara namnet på en minnescell, och en array (fält på svenska) kan väl sägas vara ett fält/en rad med minnesceller. Innehållet i minnescellerna kan ha olika värden under tiden.

Men så som hon tänker, att namnet tillhör värdet och inte minnecellen är ju hur det fungerar inom matematiken och inom funktionella programmeingsspråk. Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionell_programmering

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)