webForumDet fria alternativet

Jobbtitel?

23 svar · 4 084 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jaha, vad ska jag titulera mig? Utvecklare? Programmerare? Systemutvecklare? Och på engelska då? Vad ska jag säga att jag arbetar som då? Jag har ingen officiell utbildning så jag antar att ingenjör vore rätt fult att hugga till med :P

Några förslag?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Varför inte landslagskock? Låter rätt klatchigt.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är ju tre olika roller du radar upp för att inte glömma den fjärde från silfver!
Ta den som bäst beskriver ditt nuvarande jobb eller den roll du vill sträva mot säger Lasp.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

...och du jobbar med?

Jag vidareutvecklar en win32 application i C# men en SQL 2005/2008 databas som datalagring. Vi ligger i framkant med teknologi och tar in nyheter i ramverket där vi ser en användning för det (senaste tillskotten är Entity Framework och WCF).

Det är alltså både vidareutveckling och att ta fram nya (och förhoppningsvis) bättre lösningar på gamla problem.

Dessutom arbetar vi mot PLC styrning (Automation) även om inte jag sköter någon maskinstyrningsprogrammering så har jag måst lära mig en hel del då "min" applikation övervakar maskinerna.

Så tillbaka till frågan, vad ska jag titulera mig då? Företaget har skrivit på visitkorten att jag är pc-tekniker och det kändes rätt långt ifrån hela sanningen även om det delvis stämmer. Jag är även systemadministratör både internt på kontoret (för alla våra servrar och klienter) samt ansvarig för att leverera ett solitt system till kund där allting körs på servern från tunna klienter via remote dekstop.

PUH! Några förslag?

En programerare gör det andra säger som skall kodas, en utvecklare funderar ut lite större helhetsbild. En systemutvecklare tar ett ansvar som är en helhet med grejor även utanför koden.