webForumDet fria alternativet

Jobbtitel?

23 svar · 4 084 visningar · startad av CatZ

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jaha, vad ska jag titulera mig? Utvecklare? Programmerare? Systemutvecklare? Och på engelska då? Vad ska jag säga att jag arbetar som då? Jag har ingen officiell utbildning så jag antar att ingenjör vore rätt fult att hugga till med :P

Några förslag?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Varför inte landslagskock? Låter rätt klatchigt.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är ju tre olika roller du radar upp för att inte glömma den fjärde från silfver!
Ta den som bäst beskriver ditt nuvarande jobb eller den roll du vill sträva mot säger Lasp.

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

...och du jobbar med?

Jag vidareutvecklar en win32 application i C# men en SQL 2005/2008 databas som datalagring. Vi ligger i framkant med teknologi och tar in nyheter i ramverket där vi ser en användning för det (senaste tillskotten är Entity Framework och WCF).

Det är alltså både vidareutveckling och att ta fram nya (och förhoppningsvis) bättre lösningar på gamla problem.

Dessutom arbetar vi mot PLC styrning (Automation) även om inte jag sköter någon maskinstyrningsprogrammering så har jag måst lära mig en hel del då "min" applikation övervakar maskinerna.

Så tillbaka till frågan, vad ska jag titulera mig då? Företaget har skrivit på visitkorten att jag är pc-tekniker och det kändes rätt långt ifrån hela sanningen även om det delvis stämmer. Jag är även systemadministratör både internt på kontoret (för alla våra servrar och klienter) samt ansvarig för att leverera ett solitt system till kund där allting körs på servern från tunna klienter via remote dekstop.

PUH! Några förslag?

En programerare gör det andra säger som skall kodas, en utvecklare funderar ut lite större helhetsbild. En systemutvecklare tar ett ansvar som är en helhet med grejor även utanför koden.
Min yngste kallar sig SystemArkitekt, då det är många bitar som skall vävas samman, exempelvis SkiStar.
Så varför inte Systemadmin då. PC-tekniker är du inte.

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

"Jag jobbar med data" är en bra förklaring för folk! :)

för "folk" ja! :P Men nu tänkte jag mig en passande titel på mina nuvarande arbetsuppgifter om man vänder sig till kunder, söker annat jobb, tar uppdrag på det egna företaget för webben eller så. Kan vara bra att ha en titel att slänga med då? :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

kodpoet

Jag funderar helt ärligt på att kalla mig... Tolk eller Språkvetare :D :P ;)

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Kodslav eller IT-Hora. ;) Alternativt allt-i-allo. Skämtåsido, men utvecklare eller (Senior/Junior) systemkonsult om du även är ansikte utåt mot kunder och har ansvar mot dem.

Jo det är mycket arbete ute hos kund när anpassningen ska färdigställas. 193 arbetade timmar på två veckor talar väl sitt eget språk :)

Eller räknar sina egna siffror eller... hmm kommer inte på något mer

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

CatZ skrev:

Jo det är mycket arbete ute hos kund när anpassningen ska färdigställas. 193 arbetade timmar på två veckor talar väl sitt eget språk :)

Det språket betyder för mig: nån har inte lyckats särskilt bra med projektplaneringen =P

Nej, tyvärr litade jag på kollegan om att vissa delar av programmet skulle fungera så det blev onödigt mycket anpassning på plats. Var ju mitt första projekt så jag är rätt nöjd ändå :)

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Vad ska du med en titel till?

sNaIjKMedlem sedan juli 200837 inlägg

"No life" passar perfekt för folk som bor vid skärmen ;)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Själv har jag titeln Systemutvecklare från bolaget.

I arbetsysslorna sammanfattar "Utveckling av affärssystem."

mer detaljerat: Programmering, dokumentering (processflödes scheman) och kundkontakt.

Fredde Mannen skrev:

Själv har jag titeln Systemutvecklare från bolaget.

I arbetsysslorna sammanfattar "Utveckling av affärssystem."

mer detaljerat: Programmering, dokumentering (processflödes scheman) och kundkontakt.

Jo precis, anledningen till en titel på arbetsuppgifterna är till största delen grund för löneförhandlingar om jag förstått saken rätt. Det är också en stor bidragande orsak till vilken lön man får om man söker nytt jobb. Om jag arbetat 5 år som pc-tekniker tror ni då jag får den lön jag ska ha som programmerare om jag söker nytt jobb? Det är jag rätt säker på att jag inte får!

Systemutvecklare, jo det är jag ju förvisso men vad skiljer en utvecklare från en systemutvecklare? Jag tänker i alla fall ställa krav på att få en titel hehehe

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är det Systemutvecklare du skall ha som titel.
När du bestämmer helt själv kan det bli högre.
Men som sagt tidigare Pc-tekniker skall du inte nöja dig med.
Systemenginering tror jag är den engelska titeln om det är för den marknaden.

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
129 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)