webForumDet fria alternativet

Vilket programspråk?

4 svar · 677 visningar · startad av Rolle007

Rolle007Medlem sedan juli 20071 inlägg

Jag ska göra ett litet program med en knapp och fyra textrutor. Programmet ska ta dessa invärden(numeriska) och returnera produkter som passar dessa värden(finns enbart 6 totalt) i en lista.

Jag har gjort programmet som en vanlig htmlfil med javaskript som tar hand om beräkningen. Programmet körs från en usbpinne.

Eftersom programmet skall passa alla datorer och operativsystem så vill jag nu försäkra mig om ev. problem. Jag är ringrostig på programmering men antar att ett problem är att javascript måste vara aktiverat i browsern.

FInns det fler problem och finns det andra programspråk som skulle kunna användas enkelt?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Javascript och HTML är nog faktiskt bland det mest portabla du kan använda. Om du inte har några problem med säkerhetsbegränsningarna tycker jag du ska fortsätta köra på det.

Andra programmeringsspråk måste av nöden vara okompilerade (om de ska funka på olika OS/hårdvara), och då är exempelvis Python, Ruby och Perl bra val, men om du inte vill köra dem i ett terminalfönster blir programmeringen rätt mycket mer omfattande, plus att de flesta "vanliga" användare inte har tolkarna installerade.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Java är ju ett annat språk som är portabelt samt ger en grund för applikationsutvecklande. Java VM har de flesta vanliga användare installerat.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jisses Pew, tack för den, jag håller på att tappa greppet här :) glömma bort Java sådär... vill man ha riktigt lättviktig kod är nog iofs JS/HTML fortfarande bästa alternativet, men behöver man göra mer än man kan med det är ju Java suveränt.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Förlåt, menade inte att lägga mig i.. ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)