webForumDet fria alternativet

1500 doc filer till html!

14 svar · 564 visningar · startad av Sjodahl

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Hej!

Har en lite fråga vad det gäller wordfiler, det är så att vi har just nu ca 1500 vanliga word filer som jag skulle vilja lägga ut på webben i html format förslag på hur man löser detta smidigast?

Vet att det går att välja spara som webb ifrån word, men tar en jädra tid att göra det på en 1500 dokument.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tja, sparar du för webben i Word så får du ju ingen vacker kod. Spelar det någon roll för dig i det här fallet? Hur koden kommer se ut alltså.

r\ Hittade härgoogle . Tyvärr kostade ju det. Men det finns säkert nåt annat gratis i google-sökningen. :)

Nej hur koden ser ut spelar ingen roll.
Bara utsidan som räknas här.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du kan ju pröva att utnyttja MSWords möjligheter till programmering, antingen genom VBA som är inbyggt i Word, eller genom någon annan programmeringsmiljö som kan utnyttja Word som ett COM-bibliotek. Ett exempel på en funktion du skulle kunna ha nytta av i dessa fall, är: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbawd11/html/womthSaveAs1_HV05213080.asp
Med hjälp av den kan du spara ett word-dokument i valfritt format. Sedan gäller det bara att runt detta bygga upp en programkod som tröskar igenom dina 1500 dokument och sparar alla dessa med den funktionen. Du kan hitta andra nödvändiga funktioner för det hos MSDN.

hmm kan vara ngt, men som sagt alla dokument heter olika. Men går väl att träska igenom en katalog. Skall kolla lite på det.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Sjodahl skrev:

hmm kan vara ngt, men som sagt alla dokument heter olika. Men går väl att träska igenom en katalog. Skall kolla lite på det.

Typ: For Each File in objFileSystemObject.GetFolder(sökväg).Files, på ett ungefär.

Japp, inte pillat VBA ngt så smidigast hade det ju varit med ett redan klart program ;)
Men får väl ge det ett försök lite senare, lite annat att stå i först bara.

Men mer förslag är välkomna under tiden.

Att spara ner sidan som html verkar bara att fungera när det är vanlig text typ. Har man lite bilder och länkar mm så går det inte så bra. Inte så sugen på att sitta och göra om en 1500 doc manuellt hehe.

Problemet är att dessa dokument skall vara lätt överskådliga på ett 30tal tunna klienter. Skulle föredra att visa dem på en webbsida inte så tungt att ladda. Plus vad det gäller licenseravgifter.

FlashesMedlem sedan jan. 2003282 inlägg

kan pdf filer vara något ist för html?

nja, tycker det blir lite samma sak, jobb att browsa sig runt ibland en jedra massa pdf filer enligt mig. Problemet är att det är tänkt att byggas upp ett intranet.

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Med vanlig VB torde detta inte vara några större problem..

Jag byggde för lite sen en komponent som hämtar allt content från alla word-dokument i en specificerad mapp, och sedan sparar in i en databas.
Istället för att spara det i databasen så kan du ju skapa ett nytt html-dokument för varje word-dokument, där du sedan implementera content från word-dokumentet till det nya html-dokumentet, och sedan spara..

Är du med? :)

Tråden flyttad från HTML, XHTML & CSS.

mvh Palle
Moderator webForum

Japp men testade att spara ner ett worddokument det går bra sålänge det bara är text mm. Men om man tex har ritat lite egna pilar och andra objekt så verkar sidan bara bli helt blank. Får det bara att fungera med ren text (plus formatering).

Hmm, ok. Hur går du till väga då?

Om du har Office installerat på servern, vilket man måste med min lilla app som jag gjorde, så kan du använda dig av Word.Application,
och då ska det inte spela någon roll om dokumentet innehåller vare sig bilder eller tables etc.

Det jag testade först var att ifrån word spara ner det direkt till en html sida. (Office XP) tänkte att det blir samma motor som används eller något ;)

Så jag har inte gjort någon programmering eller något ännu kollar först lite vad det finns för vägar att gå. Tycker detta borde vara rätt vanligt, så jag håller lite tummarna för att det dyker upp ett gratis program snart ;)

Men får väl ge mig på det lite i helgen om jag får någon tid över. :birp :birp

265 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
126 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)