webForumDet fria alternativet

Databas?

8 svar · 342 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Om jag vill använda en databas i ett program (VB) måste då databasen vara installerad på klienten eller hur gör man detta?
(Ursäkta min förvirring...) :r
Nogrann förklaring önskas...

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Nej, den kan finnas på en server.
Om du skall använda Accessdatabas så behöver du inte heller ha
MS Access installerat varken på servern eller lokalt, men du får bygga lite mer själv.

Beskriv lite mer så får du utförligare svar...

Nej, jag skall inte köra mot server.
Det är 100% lokalt. Access funkar bra.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Dåså, du behöver inte installera access på klienten även om du placerar databasen.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Om det bara handlar om VB kanske det ska över till det forumt, du får säga till då :)

Rent generellt kan man säga att klienten måste alltid ha någon typ av drivrutin för att komma åt databasen, sen var databasen finns fysiskt spelar mindre roll, bara den kan nås via drivrutinen som finns hos klienten.

/Viktor

Ok, men om jag skulle vilja använda te.x. mysql så måste hela faderuttan installeras på "klienten", eller?
Va visst, inlägget kanske kan flyttas till VB.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Nej, men du måste ha en drivrutin för att kunna kontakta databasen från klienten. Det kan antingen vara ODBC eller någon annan typ av drivrutin. Drivrutinen används bara för att klienten ska kunna prata med databasen, den har inget med datalagringen att göra.

/Viktor

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jesper T skrev:

Ok, men om jag skulle vilja använda te.x. mysql så måste hela faderuttan installeras på "klienten", eller?

Antingen det, eller så kan klientprogrammet ansluta mot en databas på en extern server.

mvh

Ok, tack då vet jag. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)