jesseMedlem sedan jan. 200411 inlägg Hejsan
Jag har tänkt göra en applikation som ska ligga på en server och känna av om det kommer in en textfil som applikationen ska ta hand om. Den ska formatera om texten och sedan skicka vidare den till antingen en speciell mapp på servern eller en ny server.
Formateringen har jag klarat av, det jag undrar över är hur man gör resten. Det jag är ute efter är hur ni skulle ha tänkt?
Vad ska man läsa på för att klara av detta till exempel. Förslag på lösningar (dock ingen kod, det är roligare att tänka ut det själv) eller sidor där detta beskrivs.
Eftersom jag inte är säker på vad man ska söka på har jag inte funnit det jag är ute efter när jag har sökt på internet.
Tacksam för svar.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Att ta emot själva "textfilen" är en baggis, du sätter bara upp en ServerSocket, lyssnar på inkommande sockets, och använder deras InputStreams som du skulle använda filer. Att skicka vidare kräver att du gör en socketuppkoppling (mha Socket) mot servern. Lite svårt att komma med mer konkreta förslag utan lite mer konkret beskrivning :)
jesseMedlem sedan jan. 200411 inlägg Problemet är att jag inte vet riktigt själv hur jag ska göra detta, men ditt svar var mycket bra. Det ger mig mer information om vad jag ska läsa och ta reda på mer om.
Jag har ingen riktig beskrivning på hur jag har tänkt gå tillväga. Det är därför jag ställer denna fråga, för att få lite input på hur man skall göra en sådan sak.
Vilken sorts server och programvara som ligger på servern osv. vet jag inte i dagsläget, men har ni förslag även där uppskattas det.
Det skickas alltså en textfil från nätet(internet) in till en server(HTTP, FTP eller något). På denna server ska denna applikation ligga och känna av när en ny fil dyker upp. Applikationen tar då denna fil omvandlar den till ett annat textformat. Sedan skickar applikationen den omgjorda filen vidare till en annan destination. Kan vara en annan mapp på servern eller en annan server.
Tänkte göra en bättre beskrivning men den blev nästa likadan som förra.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Vill du skicka vidare den formaterade textsträngen till en fil, får du kika på klassen FileWriter och om du ska skicka till en annan server får du, som spango sa, titta mer på klassen Socket. Det går egentligen inte att säga så mycket mer, för det är inte så mycket mer som behövs göras. :)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Nej, det är en rätt enkel grej att göra, men ett rätt kul nybörjarprojekt :)
Det enda du måste tänka på är hur du ska skicka filen till servern från början - om du ska använda något standardprotokoll, eller om du ska göra något eget. Använder du standardprotokoll behöver du inte skriva en speciell klient, men om du skriver en egen klient kan protokollet bli enklare. (Iofs kan du använda telnet för att skicka exakt den data du vill med vilket protokoll du vill... hm...)
jesseMedlem sedan jan. 200411 inlägg Tack för era svar.
Nu känns det som om man har lite mer att gå på.
Som spango säger är det ett spännande nybörjarprojekt. Jag har programmerat lite i java för några år sedan och tyckte att det var dags att komma igång igen, och detta kändes som ett helt ok "äventyr".
Tack igen för svaren, bläddrar just nu ivrigt i böcker och annat.