webForumDet fria alternativet

Kompilera

15 svar · 511 visningar · startad av Erik Juhlin

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Har installerat JCreator 3.0 LE och pekat den mot C:\Program Files\j2sdk_nb\j2sdk1.4.2
Men när jag ska kompilera så får jag felet:

E:\Java\HW\test.java:4: class FirstApplet is public, should be declared in a file named FirstApplet.java
public class FirstApplet extends JApplet
^
1 error

Process completed.

Koden:

import javax.swing.JApplet;
import java.awt.Graphics;

public class FirstApplet extends JApplet
{
	public void main(Graphics g)
	{
		g.drawString("Hello World!", 20, 90);
	}
}
tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg

I felmeddelandet står det att du har kallat filen för test.java men att kompilatorn vill att den ska heta FirstApplet.java

Kanske kan vara idé att prova?

Lite jobbigt när boken vill att man ska köra med 1.3. Vet inte om man ska börja med det...

Och sen är den lite konstig på det sättet att den säger i inledningen att appletts är fel ände att börja i, men sen så går den ändå direkt på appletts i början direkt efter installationsförklaringarna...

Ah, det gick bättre. Så det är alltså en class per fil som gäller?

Jag har förresten ett litet problem med javac.exe/appletviewer.exe. De stänger ner sig direkt efter att jag kört igång dem. Någon som känner igen det?

Boken heter "Börja med Java 2" men den skiter i att säga saker som hur man startar kompilatorn utan den får man leta upp själv. Hoppas den är bättre när det gäller kod och så. Tror dock inte det är det som kommer vara krångligast för mig...

Sen så ångrar man sig lite att man köpt en svensk bok när man ser koden som är skriven på svenska. Men det är ju bara till att skriva på engelska, så lär man väl sig nåt när man översätter den. :)

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Du måste ha en (och bara en) publik klass i varje Java fil, filen måste ha samma namn som den publika klassen. Förutom den publika klassen kan de ha hur många anonyma och privata klasser som hellst i din fil. Skillnaden mellan publika och privata klasser är att de privata bara kan användas av de klasser som deklareras i samma fil.

/Viktor

Om man vill ha tillgång till funktioner i alla sina classer i projektet hur gör man lämpligen då?

Alltså som de generella modulerna i VB. :)

Jag har problem att köra appletts. Både min, kan bero på att det fel på den ju, men även demoapplets som följer med Java.

Jag har provat att installera denna plugin, men det har inte funkat bra. Funkar inte med appletviewer heller som jag skrev ovanför...
http://java.sun.com/products/archive/plugin/1.1.3_007/index.html

Blir några frågor så här i början. Hoppas bara någon har lust att ta sig tid att svara på en och en! :)

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Du kan ha flera publika klasser i samma fil, men endast den klass som har samma namn som filen kommer att betraktas som körbar.

Vad får du för felmeddelande? Verkar konstigt att du inte kan köra filer från exemplen... För att använda alla klasser inom samma projekt, lägg dem i samma paket;

package erik.java;

Placera raden högst upp i varje fil och lägg sedan till filerna i CLASSPATHen.

Jo, det funkar nu. Lite förvirrande i java att allt är så filuppbyggt. Det är det ju i VB också, men där har man ju projekt som håller ihop dem...

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003370 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Jo, det funkar nu. Lite förvirrande i java att allt är så filuppbyggt. Det är det ju i VB också, men där har man ju projekt som håller ihop dem...

I början kan det vara bra att sitta med en simpel texteditor så man måste fixa med classpath, import av paket osv så man lär sig hur det fungerar.

När du har koll på det så tycker jag helt klart du ska börja använda en ordentlig IDE som hanterar alllt "runtikringtjafs" som projekt, classpath, libbar, automagisk import av paket, autocompletion och en massa annat. Väldigt smidigt..

Här är några bra:
Eclipse
IDEA
NetBeans
JBuilder

Ingen som vet hur man ska få appletts att fungera?
Man vill ju börja koda, men känns inte så lönt när det inte går att testa... :l

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Hur gör du och vad är det som blir fel? På http://java.sun.com har dom en Applet-tutorial som kan vara värd att kolla på.

Jag dubbelklickar på deras demo-html filer. Då kommer det bara upp en grå ruta där appletten ska visas.

Har installerat senaste pluginen och appletts på internet fungerar bra...

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Stopp nu här, om du installerade den här pluginnen är det inte konstigt att inte din JApplets funkar, eftersom Swing inte kom med förrän i Java 1.2... prova att installera Java 1.5 så får du dels en nu Java Plugin och tillgång till en del jävligt heta nya features i språket :o

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb