tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg Jag behöver hjälp med att göra om alla < till "<" och \ till \\ osv så att jag kan använda html från en db i en javascriptvariabel och skriva ut till webbläsaren.
replace finns ju men jag vet inte om jag kan använda den till att hitta alla tecken och byta ut dem.
replace("<", "<"); ???????????
Hoppas nån kan hjälpa mig igen!
tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg Öööhh jag tror att det bara är radbrytningar jag behöver parsa.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag kan inte just Java, men jag kan programmering i allmänhet, och ditt problem löser man så här:
* Gå igenom tecken för tecken i din originalsträng och skriv till en ny sträng, såvida inte det är < för då ska du istället skriva < eller \ då du skriver \\
Svårare än så behövr det inte vara :-)
tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg Tack!! men jag behöver nog lite förslag i java. Jag vet inte hur java kännetecknar ett radbryt.
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Det finns ju en
public String replace(char oldChar,
char newChar)
Returns a new string resulting from replacing all occurrences of oldChar in this string with newChar.
Den känns rätt så given tycker jag ;)
Kolla java api för info!
Äsch. du får ett enkelt exempel:
String myString = "En liten liten sträng";
String newString = myString.replace('ä', 'a');
// nu är newString = "En liten strang"
tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg Nope, funkar inte.
String brevtext = request.getParameter("brevtext");
brevtext.replace('\n',' ');
databasen har radbrytningar i alla fall.
Går det int att lösa??
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jon skriver ovan att replace =returnerar= den utbytta strängen. För att spara ett returvärde i en variabel så använder man tilldelningstecknet: =
String utbyttString = brevtext.replace("\n", "");
tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg Vad gör jag föpr fel här??
<script language="JavaScript">
<%String brevtext = request.getParameter("brevtext");
brevtext = brevtext.replaceAll("\n","").replaceAll("\r","").replaceAll("\"","\\\\\"").replaceAll("\'","'");%>
setTimeout("printIRam('<%//=brevtext%>')",200);
</script>
brevtext = brevtext.replaceAll("\n","").replaceAll("\r","").replaceAll("\"","\\\\\"").replaceAll("\'","'");
fungerar på ett annat ställe!!!! ?????
Eller har det med att jag stoppar in den i en db på det andra stället??
tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg ok jag har löst det '"++"' ska det vara inte "++" vid mailaid
Hur som.. Tack för all hjälp !!!!
Hade inte klarat de utan er hjälp!!!