webForumDet fria alternativet

Kontrollera cookie-stöd

0 svar · 212 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg

Hej!

Jag håller på att skapa en cookie-kontroll till mina sidor.

Just nu har jag på följande vis:

på sida A sätts en kaka med ett värde som garanterat (detta kollas upp) redan inte finns i en lagrad kaka. Sedan sätter jag kakan i HttpServletRespons objektet och anropar följande:

String src = "cookie2.jsp?testvalue=VÄRDET_SOM_LAGRADES_I_KAKAN";

Seda på cookie2.jsp sidan så kontrollerar jag ifall jag hittar värdet sidan fick som parameter i npn av kakorna.

Stämmer dessa två värden så stödjer web-läsaren kakor/har dem aktiverade.

Denna lösning har jag klurat fram och den verkar fungera men då jag måste skicka förfrågan till ännu en sida, ställer till problem.

Slutgiltiga kak-kontrollen skall byggas in i min controller-servlet som fungerar på följande sätt:

<a href="/jForum/servlet/Forum">Forum</A>

När man väljer ovanstående länk så dirigeras man till min controller-servlet som sedan mappar /jForum/servlet/Forum till klassen com.jme.Forum och instansierar den.

response.sendRedirect(requestController.processRequest() ); <--- processRequest tar emot /jforum/servlet/Forum och instansierar com.jme.Forum. Metoden returnerar sedan /jForum/jsp/viewforum.jsp.

Här ligger problemet. just innan response.sendRedirect(requestController...) palceras kakan i response-objektet. Sedan måste förfrågan skickas till en annan sida, bara för att man skall kunna läsa kakan ur HttpServletresponse-objektet igen. Klurigt. Tänkte först att servletten skickas till sig själv men då byts referensen till /jForum/servlet/Forum ut mot /jforum/servlet/Controller.

Kan man på nåt sätt få förfrågan att skickas till en viss sida men sedan återvända till samma ställe i koden, ifall allt gick bra(läs: kakor stöds)?

Oj, detta blev långt ur svårförklarat. Hoppas nån förstår vad jag menar. :)

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb