webForumDet fria alternativet

java och palmos

10 svar · 229 visningar · startad av farsta_online

farsta_onlineMedlem sedan jan. 2004106 inlägg

Hej och go´kväll,
Om jag vill använda egenhändigt ihopsnickrade program i min palm handdator, hur gör jag?

Går det på ngt sätt att "transformera" till lämplig format de filer som eclipse ger?
Tack för ordet
/Peter

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Transformera? Du får helt enkelt koda efter de kriterier som din Palm klarar, vilket görs via J2ME. http://java.sun.com/j2me

Hörde talas om ett program som heter superwaba som skulle hjälpa på ngt sätt...

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

JAg orkar inte läsa igenom vad det gör, men här är hemsidan, http://www.superwaba.com.br/ om du inte har hittat den :)

/Viktor

tack viktor, men har hittat sidan...

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Du får använda J2ME, sen är det bara att exportera, ditt projet till en .jar fil.

Mc Fetto skrev:

Du får använda J2ME, sen är det bara att exportera, ditt projet till en .jar fil

Så enda sättet att göra ngt för palmen i java är att lära mig J2ME?

Förslag på bra bok/böcker?
Någon som har hört talas om Java Development on PDAs: Building Applications for Pocket PC and Palm Devices ?

Tack för ordet
/Peter

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

farsta_online skrev:

Mc Fetto skrev:

Du får använda J2ME, sen är det bara att exportera, ditt projet till en .jar fil

Så enda sättet att göra ngt för palmen i java är att lära mig J2ME?

Förslag på bra bok/böcker?
Någon som har hört talas om Java Development on PDAs: Building Applications for Pocket PC and Palm Devices ?

Tack för ordet
/Peter

Japp, saker du bör tänka på när du pillar ihop applikationer till mobila enheter är t ex att strängoperationer är väldigt krävande och bör hanteras varsamt (då en palm inte har samma resurser som en pc), ibland kan det vara lämpligt att gå ifrån OO-tänkandet och programera vanlig funktionsflöde... då detta spar plats i minnet (inget du behöver börja med precis). Viktigt är ivf att du gör effektiv programkod!

Någon som vet om boken jag nämnde tidigare är värt att ha om jag vill lära mig java för palm? eller kanske denna istället?

Om jag nu vill programmera för handdatorer och mobiltelefoner

1. Är det J2ME jag skall lära mig?
  2. Förslag på böcker?
  3. Har ni hört talas om de i inlägget tidigare nämnda böcker?
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

farsta_online: nej det är inte nödvändigtvis J2ME du behöver lära dig. C++ går i de flesta fall bra och in andra måste du lära dig Epoc. Men eftersom du ställde frågan i Java-forumet så får du svaret J2ME.

Alla tillverkare av PDA-operativsystem har en "Developer"-sida på sina siter. Börja med att kolla på Palms hemsida.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)