Jag har länge varit intresserad av att lära mig Java eftersom att det ser ut att vara ett trevligt språk med snygg syntax och objektorienterat, men inte lika omständigt som t.ex. C++.
Och nu har vi en grej på jobbet som skulle behöva göras i Java. Vi hade tänkt byta ut vår vanliga web-upload mot en Java-applett som laddar upp via FTP-protokollet.
Så mina frågor är:
Är detta en enkel sak att göra?
Hur lär jag mig Java enklast? Tips på bok?
Ska jag direkt gå på appletts eller är det enklare med vanliga desktop-program?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Applets eller desktop-applikationer spelar ingen roll egentligen. Läs tutorialen på http://java.sun.com så får du en bra grund. Ska du använda appleten på maskiner som inte har tillgång till Java 2, måste du tänka på att använda AWT och inte Swing när du skapar den. Det finns en AWT-tutorial på Sun's sida också har jag för mig.
Som sagt, börja med tutorialen så får du en bra grund. Dom går igenom det mesta där.
Oke, men jag föredrar att bläddra bland papper. Och företaget pröjsar om jag köper en bok.
Du kan inte rekommendera nån?
Det beror på vilken nivå du är?
Är du en total nybörjare, eller har du fattat hur objektorientering, osv. fungerar i Java?
Är du totalt grön, kan jag rekommendera:
Börja med Java 2, ISBN: 9163606224
Har du lite erfarenhet kan du kika på:
Professional Java Programming, ISBN: 186100382X (Den låter avancerad, men är inte speciellt svår).
Har ju jobbat mycket med andra programmeringsspråk/scriptspråk som VB och JavaScript. Så jag är väl van vid att jobba med objekt och kan väl Javas syntax.
Men jag har aldrig jobbat någonting med Java.
Ähhh... betalar företaget, kan du ju ta båda böckerna! ;)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag tror nog att herr Juhlin klarar av "Professional Java Programming"... sedan kan jag även rekommendera Java Network Programming och Java Servlet Programming från O'Reilly, trevliga och användbara böcker (med snygga omslag!).
Jag har aldrig fattat varför de alltid har djur på sina omslag??
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg För att de inte vill ha sina författare på framsidan, som Wrox publishing alltid har? Och vilka killar sen. :OO
Ok! När du lägger fram det på det viset, är det ju faktiskt inte så svårt att förstå varför de väljer att ha djur på omslagen. hehehe ;)