farsta_onlineMedlem sedan jan. 2004106 inlägg
Hej,
handen på hjärtat, hur många av er på wf som har hafft Skansholm som kursbok, har kunnat lösa övexet om simhoppsdomarna?
Även med faciten i handen, så tog det mig låång tid att förstå hur han har löst det hela...
Jag kanske skulle ge upp planerna på programmering, elelr har ni förslag på andra böcker som bredvidläsning?
Tack för ordet
/Peter
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
Jag hade den som kursbok på grundkursen i programmering. Men vi gjorde andra labbar än de övningar som följde med boken. Tips: Häng inte upp dig på enstaka övningar, kolla gärna på labbar och liknande som högskolor / universitet lagt upp på sina kurssidor, samt de s.k 'slides' som tillhör föreläsningarna.
Ge inte upp! Ta det från början och se om du missat något 'tankesätt' som redovisats tidigare i boken :)
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Bra inlägg av PeW. Häng inte upp dig för mycket på alla detaljer.
Det är faktiskt ofta fel i kursböcker. Kan vara enkla saker som ; och End. ..
Vad svarar förlaget? Eller författaren?
Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg
Jag har inte använt hans bok om java däremot hade jag en bok om ADA som han också skrivit. Den boken var rätt ok, men jag tyckte också att en del övningsuppgifter var tokiga och vi fick ofta egna övningsuppgifter ifrån föreläsaren!
Tack för svaren!
Jag är bara på första avsnittet, så har inte hunnit med så mycket.
Hittills tyckte jag att boken passar mig bra, är pedagogisk och bra...
Men som sagt exet där man skulle göra ett program för simhopps-domare - där körde jag rejält fast!! Flera saker som han gjorde i sin lösning skulle jag aldrig ha kommit på självx(
PeW skrev:
Jag hade den som kursbok på grundkursen i programmering. Men vi gjorde andra labbar än de övningar som följde med boken. Tips: Häng inte upp dig på enstaka övningar, kolla gärna på labbar och liknande som högskolor / universitet lagt upp på sina kurssidor, samt de s.k 'slides' som tillhör föreläsningarna.
Har du tipps på bra länkar?
/Peter
jabbalizerMedlem sedan jan. 2001134 inlägg
Du skrev: Flera saker som han gjorde i sin lösning skulle jag aldrig ha kommit på självx(
Det är sånt som kommer med tiden... du måste ju lära dig alla knep innan du kan använda dig av dem ;)
Och du verkar ju inte ha problem med bristande intresse, så du kommer nog igång ordentligt snart!
farsta_online skrev:
PeW skrev:
Har du tipps på bra länkar?
/Peter
T.ex:
http://www.idt.mdh.se/kurser/cd5450/
Annars är det bara att söka med din bästa vän (google). Har som jag tidigare nämnt, för mig att chalmers har mycket upplagt som samtidigt är pedagogiskt och rakt på sak.
PeW skrev:
Annars är det bara att söka med din bästa vän (google).
Tipps på bra sökord?
Har försökt, men inte hittat de "rätta" länkarna
/Peter
Tror att jag själv har hittat länken
Lämpliga sökord kan ju t.ex vara "programmeringsteknik + java" ;)