webForumDet fria alternativet

Kod -> UML

6 svar · 340 visningar · startad av N-Foe

N-FoeMedlem sedan juni 200384 inlägg

Kan man gå baklänges och genom nåt verktyg få UML-representationen från befintlig kod? Tex i Eclipse.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Jepp. ;-)

N-FoeMedlem sedan juni 200384 inlägg

Hur? Som jag förstår det så ger UML-plugin:en bara tillgång till en UML-editor och även möjlighet att "programmera" till UML kod.

Jag efterfrågar en automatisk UML-generering från befintlig kod? Har jag inte förstått plugin:en korrekt?

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Kan inte svara på hur det är i ecclipse eller pluginen men sör efter "reverse engineering" i sammanhanget så hittar du saker och ting :)

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Förlåt... humöret var på ett sådant humör att jag bara inte kunde motstå ett "Ja"-svar. :-D

En som är ruskigt bra på just det du frågar efter är Together Controll Center, TCC från Borland. Men den kostar också därefter. Man kan, om man är snäll, få en utvärderingslicens eller en skollicens.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Har för mig att AlgoUML (Poseidon) klarar det. Visserligen ingen höjdare till program ö.h.t, men å andra sidan är kostnaden 0:-

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Finns en plugin till Eclipse som heter Omondo, den är riktigt bra. Med den kan du hålla koden i sync med modellen. Gör du en ändring i koden så ändras modellen efter det, och gör du en ändring i modellen så ändras koden.
Du kan utgå från den koden du har och skapa modellen från det utan problem. Det går att exportera till bla .jpg och en del vektorformat om man behöver det.

Finns stöd för dom flesta typer av modeller för UML.. tex Class-diagram, Use Case-diagram, Collaboration diagram och en hel del till som jag inte kommer på.

http://www.eclipseuml.com/

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
123 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)