webForumDet fria alternativet

Instansiera klasser, utifrån filnamnen på servern

Java

4 svar · 385 visningar · startad av andreascarlsson

Medlem sedan feb. 2003202 inlägg
Frågan#1

Jag undrar om det finns något sätt att skapa och instansiera objekt, utifrån klasser som finns i en viss mapp på webbservern??

Jag har alltså ett antal klasser i en mapp och vill göra något i den här stilen:

Pseudokod:

Skapa en Vector v;
Skapa en String-array sa;

Hämta en lista över befintliga klassnamn i mappen och spara  i sa;

Loopa igenom innehållet i Stringarrayen sa
   Skapa ett objekt utifrån klassnamnet som finns i sa[index] och lägg in detta i v;

Hoppas att ni förstod pseudokoden... :r

Anledningen till att jag vill göra detta, är att jag har ett stort antal klasser som skall instansieras och läggas in i en Vector. Jag skulle förvisso kunna deklarera och skapa varje klass i koden, men det kommer isådanafall att bli en stor .javafil. Sedan tycker jag att detta skulle bli en snyggare och mer dynamisk lösning. Om jag i framtiden skulle lägga till ytterligare en klass i mappen på servern, så slipper jag även kompilera om javafilen.

Går detta att lösa?? :q

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

String klassnamn = "Test";

Class c = Class.forName(klassNamn);

Objekt o = c.newInstance(); // måste typkonverteras till rätt form

Med dessa två rader kan du skapa och initiera en klass dynamiskt genom att bara veta dess namn.

Sen hur du typkonverterar (Object) o till rätt typ vet jag inte.

Tack för hjälpen!! :)

Nu gäller det bara att klura ut ett bra sätt att hantera typkonverteringen... Känner på mig att det kan bli lite krångligare!

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Vad är det för filer som du tänker droppa i katalogen?

Har alla de filer nånting gemensamt?

Ifall de har så kan du ju för att underlätta typ-konverteringen, skapa antingen ett interface med fördfinierade metoder eller en klass som alla de andra klasser ärver från. Då kan du alltid typkonvertera till antingen interfacet eller bas-klassen, beroende på vilket du valde.

Ja, jag håller på att titta på en sådan lösning nu. Det blir lite jobb, men det känns som ett bra alternativ!

Tack för hjälpen! :bire

487 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
345 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)