Jag undrar om det finns något sätt att skapa och instansiera objekt, utifrån klasser som finns i en viss mapp på webbservern??
Jag har alltså ett antal klasser i en mapp och vill göra något i den här stilen:
Pseudokod:
Skapa en Vector v;
Skapa en String-array sa;
Hämta en lista över befintliga klassnamn i mappen och spara i sa;
Loopa igenom innehållet i Stringarrayen sa
Skapa ett objekt utifrån klassnamnet som finns i sa[index] och lägg in detta i v;
Hoppas att ni förstod pseudokoden... :r
Anledningen till att jag vill göra detta, är att jag har ett stort antal klasser som skall instansieras och läggas in i en Vector. Jag skulle förvisso kunna deklarera och skapa varje klass i koden, men det kommer isådanafall att bli en stor .javafil. Sedan tycker jag att detta skulle bli en snyggare och mer dynamisk lösning. Om jag i framtiden skulle lägga till ytterligare en klass i mappen på servern, så slipper jag även kompilera om javafilen.
Vad är det för filer som du tänker droppa i katalogen?
Har alla de filer nånting gemensamt?
Ifall de har så kan du ju för att underlätta typ-konverteringen, skapa antingen ett interface med fördfinierade metoder eller en klass som alla de andra klasser ärver från. Då kan du alltid typkonvertera till antingen interfacet eller bas-klassen, beroende på vilket du valde.