mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Hej...
Sitter och pusslar ihop en stomme till mitt java projekt men blir galen på att koden inte vill göra det som jag tycker den ska göra.
Jag ska sätta upp enkla swingkomponenter som fungerar separat (har provat i skilda små test program) men när jag slänger in dom i samma JFrame så vill inte ens JFrame'n komma upp.
programmet kompileras och körs men ingenting kommer upp.
förmodligen så är det något simpelt fel som jag bara är för blind för att se men förhoppningsvis kan någon annan hjälpa mig hitta felet i såsen.
jag har laddat upp koden och den ligger på:
http://www.e.kth.se/~andreash/java/
där ligger oxå en .jpg fil som används i programmet.
.jpg filen skall kopieras och döpas om till namn som står i koden
och sedan läggas i 2 mappar, icons och images.
hoppas nån har tid och vilja att hjälpa mig med detta säkert banala problem.
MVH Andreas
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Vill inte vara så gnällig men bara som ett påpekande så säger kod-konventionen i java att klasser ska börja med stor bokstav...
Men för att ge lite hjälp:
framen = new JFrame("inTouch v0.05alpha");
Det här ser lustigt ut. Du skapar en ny, vanlig JFrame trots att klassen inTouch är en JFrame.
Jag skulle göra såhär:
public static void main(String[] args)
{
inTouch fonster = new inTouch("inTouch v0.05alpha");
}
Letar vidare...
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg // funktion för hämtning av bild. Tack till Lime!!!
protected static ImageIcon createImageIcon(String path)
{
return new ImageIcon(ClassLoader.getSystemResource(path));
}
mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Lite småsaker i koden är ändrad så att det ska flyta på, men problemet att det inte kommer upp någon frame kvarstår.
Har inte skrivit om Frame grejen så att jag utnyttjar att jag bygger klassen på JFrame vilket jag tänkte från börjar men glömde bort :P tack för på minnelsen :P
nya koden är iaf uppladdad, ska sätta mig imorrn och kolal igenom de andra förslag jag fått på förändringar och se om jag kan få någon ordning på skiten.
ignorera System.out.println anropen i koden, de var bara test för att se att koden verkligen kördes igenom som den skulle...
/ Andreas
PS. Lime oroa dig inte, du kommer få en tack till Lime i såsen sen :P .DS
mo:d:fiMedlem sedan jan. 200475 inlägg Efter några rundturer har jag kommit fam till att roten till min frustration tydligen grundar sig i användningen av flowlayouten.
när jag först testade den med 6 JButtons fungerade allting smärtfritt
men tydligen vill det bråka när jag nu användar andra komponenter.
Lagt upp ändrar kod, tack till Lime för nödvändiga ändringar.
/ Andreas
Kul att mod:d:fi hittat hit! Välkommen till wF